ارومیه؛

گام نخست سیکل توسعه راندمان استفاده از آب و خاک

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: افزایش راندمان استفاده از منابع آبی و خاکی، گام نخست سیکل توسعه در این استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز ارومیه ؛ نادر صفرزاده در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی در آذربایجان غربی افزود: ما برای قدم گذاشتن در مسیر توسعه و آبادانی بیشتر، ناگزیر به افزایش تولید در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی هستیم که در این راستا استفاده بهتر از منابع آبی و خاکی و توجه ویژه به رشد راندمان تولید محصول در وسعت مساوی از ضرورت هاست.

وی اضافه کرد: اگر توجه کافی به منابع طبیعی داشته باشیم و با ارتقای راندمان، افزایش حجم محصولات را به ویژه در بخش کشاورزی مد نظر قرار دهیم، سیکل توسعه ای استان شروع شده و ضمن ایجاد رونق اقتصادی، کاهش میزان بیکاری، ارتقای درآمد سرانه و بهبود دیگر شاخص های توسعه ای را شاهد خواهیم بود.

وی آذربایجان غربی را دومین استان پرآب کشور خواند و اظهار کرد: باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و علاوه بر سوددهی در زمان حاضر، زمینه ذخیره سازی منابع آبی را در کنار دیگر منابع طبیعی برای آیندگان فراهم سازیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به موضوع حفظ و حراست از منابع طبیعی ادامه داد: مطرح کردن موضوعاتی نظیر کوه خواری، زمین خواری و جنگل خواری توسط معظم له، نشان از وضعیت نامناسب این بخش ها در کشور دارد و باید برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در راستای مقابله با این موارد، همه ما به ویژه مردم و بهره برداران تلاش کنیم.

صفرزاده بی سوادی جامعه روستایی را عاملی اثرگذار در استفاده نامناسب از منابع طبیعی توصیف کرد و گفت: اگر می خواهیم این استفاده بهینه بوده و کشاورزی نیز رونق یابد، باید میزان سواد بهره برداران را ارتقا ببخشیم.

وی با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه افزود: با توجه به این امر در حاشیه دریاچه و در مرکز یک استان پرآب دچار کویرزایی هستیم که باید همت کرده و جلوی این امر را بگیریم.

رحمان وهاب زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در راستای حفاظت از عرصه های طبیعی در استان اظهار کرد: در حال حاضر دو میلیون و 769 هزار هکتار عرصه طبیعی در استان وجود دارد که دو میلیون و 668 هزار هکتار مربوط به مراتع و 101 هزار هکتار مربوط به جنگل های موجود در استان است.

وی اضافه کرد: جنگل های استان در شهرستان های سردشت، پیرانشهر، ارومیه و مهاباد قرار دارند که بیش از 80 درصد آن متعلق به سردشت به عنوان ابتدای ناجیه جنگلی زاگرسی است.

وی از اجرای طرح های احیایی در استان برای حراست از منابع طبیعی با همراهی مردم و استفاده از فناوری های روز دنیا خبر داد و گفت: در همین راستا پروژه ترسیب کربن در شمال آذربایجان غربی و در منطقه بورالان و پروژه احیای دریاچه ارومیه با انجام فعالیت های نهالکاری، بوته کاری و عملیات قرق شروع و اجرا شده است.

در این آیین از بهره برداران نمونه و فعالان عرصه حراست از منابع طبیعی آذربایجان غربی با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد.

هفته منابع طبیعی از امروز در کشور آغاز شده و تا 21 اسفندماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.