این میکروب را در معده جدی بگیرید

هلیکوباکتری شایع ترین میکروبی است که می تواند سبب مشکلات متعددی از جمله زخم معده شود.

دکتر محمود اسحاق حسینی متخصص گوارش در گفت وگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در خصوص هلیکوباکتری اظهار کرد:‌ این موجودات ذره بینی می‌توانند وارد بدن شوند و در دستگاه گوارش زندگی کنند همچنین پس از چندین سال، باعث بوجود آمدن زخم معده یا زخم بخش بالایی روده کوچک می‌شوند.

 وی ادامه داد: عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در برخی از افراد می تواند باعث ابتلا به سرطان معده ‌شود، عفونت معده ناشی از میکروب معده از شایع ترین عفونت ها است که برای اغلب افراد، این باکتری باعث بوجود آمدن زخم یا علائم دیگر نمی‌شود.

دکتر حسینی گفت: ‌داروهایی وجود دارد که باعث از بین رفتن این میکروب‌ها می‌شوند علاوه بر این با دسترسی بیشتر افراد به آب سالم و بهداشت، افراد کمتر نسبت به قبل به این باکتری معده مبتلا می‌شوند.

وی تصریح کرد: غشای معده  در برابر اسیدی که بدن برای هضم غذا استفاده می‌کند، محافظت می‌کند. وقتی باکتری آلوده کننده ی معده آسیب قابل توجهی به غشای معده وارد کرد، اسید می‌تواند وارد غشا شود و باعث بوجود آمدن زخم معده گردد. زخم معده موجب خونریزی، عفونت و جلوگیری از حرکت غذا در دستگاه گوارش می‌شود.

دکتر حسینی بیان کرد: این باکتری عامل اصلی زخم معده است و در حال حاضر 90 درصد مردم جهان به باکتری هلیکوباکترپیلوری آلوده هستند، به صورتی که شیوع آن در کشورهای توسعه یافته به 30 تا 40 درصد کاهش یافته اما در ایران از مرز 70 درصد نیز گذشته است.

وی در خصوص زخم معده تصریح کرد:‌افرادی که مبتلا به زخم معده هستنددرد شدیدی در شکم خود احساس می‌کنند که این دردها موقتی می باشند اما هنگامی که معده شما خالی است، مثلاً بین وعده‌های غذایی یا در نیمه شب، این درد اغلب بیشتر مشاهده می شود که پس از غذا خوردن درد تا حدودی تسکین پیدا می‌کند.

وی درخصوص علائم زخم معده خاطرنشان کرد:‌ نفخ ، فقدان احساس گرسنگی، تهوع، استفراغ وزخم‌هایی که سبب خونریزی معده یا روده می‌شود از علائم زخم معده به شمار می آیند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
عالی
آخرین اخبار