ایندیپندنت: آرزوی غرب برای آزادسازی خاورمیانه، با نواقص بسیار همراه است

ایندیپندنت در گزارشی نوشت غرب همواره در آرزوی بهبود شرایط در خاورمیانه به سر می‌برد؛ اما در مسیر اشتباهی قدم برمی‌دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی به قلم "رابرت فیسک" نوشت: همزمان با بالارفتن آمار کشته‌شدگان در میان غیرنظامیان سوری، ماجرای تلاش ناموفق فرانسه و انگلیس را برای بوجود آوردن یک سوریه "مدرن" در سال 1941 (1319) تداعی می‌کند. ژنرال دو گل آوریل سال 1941 به خاورمیانه لشگرکشی کرد و مدعی شد: در شرق با مشکلات پیچیده‌اش، من با راهکارهایی ساده به پرواز درآمدم. "ناپلئون" هم شانس خود را در این باره امتحان کرد، او برای آنچه "آزادسازی" قاهره می‌نامید، به مصر لشگرکشی کرد. "بوش" و "بلر" هم خواستار آزادی عراق بودند؛ "اوباما" هم به آزادسازی سوریه فکر می‌کند.

بالا رفتن آمار تلفات انسانی در سوریه، تداعی کننده نبرد "استالینگراد" در جنگ جهانی دوم است. در این نبرد ارتش آلمان نازی و متحدان آن به‌منظور فتح شهر استالینگراد (ولگاگراد کنونی،) به آن یورش بردند که پس از چندین ماه درگیری خونین، در سوم فوریه ۱۹۴۳ آلمانها شکست خورده و این شهر بوسیله ژنرال روکوسوفسکی آزاد شد و فیلد مارشال «فون پاولوس» (Von Paulus) به اتفاق ۲۵۰۰ افسر عالی رتبه که ۲۴ نفر از آنها را ژنرال‌ها تشکیل می‌دادند، تسلیم ارتش شوروی شدند. خشونت این درگیری از تمامی منازعات جنگ جهانی دوم بیشتر بود و هنگام جنگ، شهر به کشتارگاهی عظیم تبدیل گشت.

انگلیس و فرانسه همواره به فکر ساختن خاورمیانه‌ای مدرن بودند. آنها ایده خود را در لبنان، سوریه، فلسطین و سرزمین شام به اجرا درآوردند؛ اما به دلیل نواقص زیاد نتوانستند در هیچکدام به نتیجه مطلوب دست یابند. غرب در طول تاریخ سعی کرده است نقش منجی را برای خاورمیانه ایفا کند. کشورهای انگلیس و فرانسه به واسطه روحیه استعمارطلبشان اقدامات زیادی در این باره انجام دادند؛ اما نتیجه این کار همواره به زیان غیرنظامیان تمام شده است. این تجربه در حال تکرار برای سوریه است. کشوری که دارای دولت و استحکامات سیاسی بود؛ اما با دخالت غربی‌ها به ویرانه تبدیل شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار