سياف: اگر ديديم که نواميس و مُلک ما در خطر است بى اجازه وارد سنگر می شويم

عبدرب الرسول سياف از رهبران سابق جهادى، ضمن تاکيد بر سهيم ساختن مردم در گفتگوهاى صلح با مخالفان مسلح، هشدار داد که در صورت وخيم شدن وضعيت امنيتى بدون اجازۀ حکومت وارد جنگ براى دفاع از کشور خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدرب الرسول سياف از رهبران سابق جهادى، ضمن تاکيد بر سهيم ساختن مردم در گفتگوهاى صلح با مخالفان مسلح، هشدار داد: که در صورت وخيم شدن وضعيت امنيتى بدون اجازۀ حکومت وارد جنگ براى دفاع از کشور خواهند شد.

وى که دیروز در مراسم يادبود از دومين سالروز وفات مارشال محمد قسيم فهيم معاون پيشين رياست جمهوری صحبت ميکرد، خطاب به رهبران حکومت گفت هرکسى که با صلح مخالف است، با امرخداوند مخالف بوده و دشمن افغانستان است؛ امامشروط براينکه صلح واقعى باشد.
 
وى افزود که به حکومت پيشنهاد ميشود قبل از اينکه پيش برويد و راه عقبگرد نداشته باشيد، نخست با ملت آشتى و صلح نماييد.
 
سياف خطاب به حکومت گفت: "منظورم اين  نيست که مادست به ماشه هستيم و بريکديگر فيرميکنيم؛ همين کسانيکه زيرچتر حکومت زندگى ميکنند چه مخالف و چه موافق اند، چرا بااينها مشکلات را حل نميکنى؟ چرا نظرها را يکى نمى سازى وچرا با نظرواحدکُل، پيش نمى رويد؟ اگر همينگونه پيش بروى فردا در مشکل قرار بگيرى و مشوره مردم را نداشته باشى، سخت نادم ميشوى."
وى که عضو رهبرى شوراى حراست و ثبات افغانستان نيز است تاکيدکرد که اگر جريان مصالحه با همه شريک شود و اجماع سياسى صورت بگيرد، آنهادر آينده به تمام مسووليت هاى آن آماده اند؛ اما نبايد آنها تنها در جريان قرارداده شوند، بلکه بايد درساختن جريان، شريک ساخته شوند و ملت درجريانى که براى مصالحه به راه انداخته شده است، سهيم باشد و اگر اين کار نشود آينده، پشيمانى در قبال دارد.
 
اين رهبرسابق جهادى، از کارکردنيروهاى امنيتى دردفاع از کشور قدردانى نمود وگفت: "بعضى افراد نيروهاى امنيتى را که در سنگرها نشسته اند، در شک مى اندازند که در برابر مخالفان مسلح؛ جنگ، ناروا و ناجايز است. اين علامۀ تشکيک است، من ميگويم که دفاع از اراضى مسلمانان، نواميس، خانه، مال و جان مردم فرض است وهرکسيکه عسکر ما را در شک مى اندازد، فرزند اين خاک نيست و باردوش اين خاک است."
 
سياف به نيروهاى امنيتى خطاب کرد: "اگر نياز شد در کنار تان مرد وارى ايستاده ميشويم؛ ما سرحکومت چند بار صدا کرديم که زمينۀ مشارکت در دفاع از کشور  را به ملت آماده کند و اگر ديديم که نواميس و مُلک ما درخطر است، بى اجازه وارد سنگرميشويم."
 
وى علاوه نمودکه درمذاکرات صلح درکنار دستآوردهاى ديگر، تنازل کردن از جغرافياى واحد سياسى افغانستان، خيانت جبران ناپذير وغيرقابل تحمل بوده و افغانستان اگر يک سنگش هم باقى باشد، مردم  افغانستان واحد ميخواهند.
 
اين رهبرسابق جهادى، خطاب به مخالفان مسلح نيز گفت که اگر اين جنگ را براى وطن ميکنيد، خدا شاهد است که اين جنگ براى وطن نيست و تباهى وطن است و اگر اين جنگ را براى اسلام ميکنيد، اينکارجهاد نيست؛ اشتباه کرده ايد و نگذاريد که مورد استفاده ابزارى  قرار بگيريد.
 
ظعلاوه کرد: "اگر فرزندان اين کشور هستيد، به نداى صلح لبيک بگوييد و آغوش وطن براى تان باز است و اين ملت، ملت بى سپاس نيست و کسيکه خدمت کرده، آنها را به جاى سُرمه در چشم خود جاى ميدهندو ازاين جنگ که ديگران از آن استفاده ميکنند و درآن افغانها مواد سوخت اند و ديگ کسى ديگرى سرآن پخته ميشود، دست بکشيد."
 
عضو رهبرى شوراى حراست و ثبات، به کشورهاى همسايه نيز هشدار داد: "تاريخ ما به همه معلوم است، بسيار کله ها خود را با اين جنگانده اند وتوته توته شده اند، سرشان افگنده و فرار کرده اند و افغانستان، لقمۀ شيرين ونرم نيست که تصورميشود که ميتوانند هضمش کنند؛ اين لقمه پُرخار است گلوى تو را، گلوى پدر و مادرت را هم پاره ميکند، افغانستان را کسى از نقشه برداشته نميتواند و تا دنيا است افغانستان خواهد بود."
 
وى در اخير سخنانش به جامعه جهانى خطاب کرد که اگر افغانستان تنها گذاشته شود و بار ديگر به  پناهگاه تروريستان تبديل شود، نه کسى در شرق و نه در غرب، خواب آرام خواهد داشت

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، سیاف ، حکومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار