اختلالات روانپزشکی در محرومیت از خواب

پاراسومینا اختلال شایع روانپزشکی است که در غالب راه رفتن در خواب، وحشت شبانه و فلج خواب بروز پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛دکتر رامین نیافر متخصص روانپزشکی و فلوشیپ طب کار در امروز هفتمین نشست کنگره اختلالات خواب گفت: خواب طبیعی حالتی است که در آن ادراک حسی از محیط پیرامون و پاسخ آن به صورت برگشت پذیر از بین می‌رود در موارد  غیر معمول رفتارهای دیگری مانند راه رفتن یا حرف زدن در  خواب می‌تواند بروز کند. بعلاوه خواب و روان با هم در ارتباط هستند چون برای انسان ابعادی در نظر گرفته می‌شود که در صورت بهم خوردن یکی از آن بعدها خواب فرد بهم می‌ریزد.

وی در خصوص پاراسومنیا اظهار داشت: پاراسومنیا پدیده‌های حرکتی یا کلامی یا  تجربی است که با خواب فرد در ارتباط است بسیاری از افراد حداقل یکی از اختلالات پاراسومنیا را در طی عمرشان تجربه کرده‌اند یا در اطرافیان خود افرادی را می‌شناسند که از این اختلالات رنج می‌برند. پاراسومنیا به صورت راه رفتن در خواب، وحشت شبانه و فلج خواب در افراد در سنین مختلف بروز پیدا می‌کند.

نیافر در خصوص راه رفتن در خواب عنوان کرد: اگر فرد در حالی که خواب است از رختخواب بلند شده و راه برود دچار اختلال راه رفتن در خواب است که پس از بیداری هم کاملا گیج است و کارهایی را که انجام داده به یاد نمی‌آورد.

وی در خصوص وحشت شبانه بیان کرد: یکی از مشکلات شایع حین خواب که خانواده‌ها را خیلی نگران می‌کند وحشت شبانه است که در این حالت فرد در رختخواب می‌نشیند و با جیغ و فریاد باعث بیدار شدن دیگران می‌شود. چشمان فرد باز است ولی هوشیار نیست از جمله علائم آن می‌توان به ترس شدید، تعریق و نفس تند اشاره کرد. وحشت شبانه بیشتر در یک سوم ابتدای شب رخ می‌دهد این عارضه در کودکان شایع است و حدود 6.5 درصد از کودکان به آن مبتلا هستند شروع آن بین سن 4 الی12 سالگی است که اغلب کودکانی که وحشت شبانه دارند سابقه صحبت کردن و راه رفتن در خواب را دارند. در بالغین شروع وحشت شبانه خیلی کمتر است (2.2 درصد).

وی در خصوص فلج خواب تصریح کرد: فلج خواب می‌تواند یکی از نشانه‌های نارکولپسی (نوعی اختلال خواب با خواب آلودگی بیش از حد روزانه)‌باشد. در فلج خواب ممکن است فرد قادر به صحبت کردن نباشد، نتواند اندام ها و بدن و سر را تکان دهد ولی تنفس وی نرمال است.

نیافر در پایان خاطر نشان کرد:‌ اضطراب، استرس، اختلال خلقی، اسکیزوفرنی هم از دیگر  عوامل اختلالات خواب در افراد می‌باشد که تمامی موارد ذکر شده با مراجعه به پزشک قابل تشخیص و درمان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار