بهترین راه درمان سوختگی استفاده از پیوند پوست است

معاون آموزشی بخش پوست بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: استفاده از پیوند پوست از سال 85 در این مرکز درمانی آغاز شده که بهترین راه درمانی برای سوختگی‌های وسیع قلمداد می‌شود.

دکتر سید حسن طاووسی فوق متخصص جراحی پلاستیک و معاون آموزشی بخش پوست بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص انجام پیوند پوست در کشور گفت: این پیوند ها با استفاده از روش آلوگرافت یعنی پیوند پوست از شخصی دیگر به منظور افزایش طول زندگی افراد دچار سوختگی صورت می‌گیرد که در اکثر مراکز پیشرفته دنیا در مواردی که فردی با سوختگی وسیع بالای 50 درصد مواجه است و پوست کافی در بدن خود برای ترمیم زخم ندارد، از پوست فرد دیگری و یا پوست مصنوعی استفاده می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در مرکز سوختگی امام رضا از سال 85 اولین پیوند پوست را با همکاری مرکز اهدای عضو شروع نمودیم، اظهار کرد: اولین بانک پوست کشور در این مرکز قرار دارد که توانستیم از پوست بیماران مرگ مغزی برای افرادی که دچار سوختگی‌های وسیع شده‌اند استفاده کنیم که در حال حاضر یکی از بهترین راه‌های درمانی برای سوختگی‌های بالای 50 و 60 درصد محسوب می‌شود و به صورت معمول در مرکز سوختگی امام رضا(ع) انجام می شود.

معاون آموزشی بخش پوست بیمارستان امام رضا مشهد تصریح کرد: مسئله‌ای که اهمیت بسیاری دارد و باید رسانه‌ها به آن توجه کنند فرهنگ‌سازی است که مردم بدانند با اهدای پوست بیمار مرگ مغزی می توانند جان یک نفر را نجات دهند و تنها اهدای اعضا در خصوص کبد و کلیه نیست. 

وی با اشاره به اینکه پیوند پوست هزینه‌ها و مشکلات کمتری دارد، افزود: همان طور که در کشورهای پیشرفته در کنار مراکز درمانی بانک‌های پوست دارند، در کشور ما نیز این جریان آغاز شده و در مرکز سوختگی امام رضا (ع) از این روش استفاده می‌کنیم و امیدواریم که در سال های آینده با استفاده از فرهنگ سازی رسانه‌ها در این زمینه، بتوانیم از افراد فوت شده نیز علاوه بر افراد مرگ مغزی پوست برداشت کنیم.

طاووسی با اعلام اینکه یک فرد فوت شده می تواند تا 24 ساعت با رضایت خویشاوندان و یا قبل از مرگ پوست خود را اهدا کند، گفت: اگر خود فرد میزان سوختگی کمی داشته باشد می توانیم از وی برای پیوند پوست استفاده کنیم و در غیر این صورت از فرد مرگ مغزی و یا کسی که کمتر از 24 ساعت از فوت وی می‌گذرد استفاده نماییم.

وی افزود: در موارد بسیار نادر از خویشاوندان نزدیک فرد پیوند صورت می‌گیرد که در حال حاضر تنها از افراد مرگ مغزی پیوند پوست انجام می شود که اصلاً کفایت نمی‌کند و باید به سمتی حرکت کنیم که اشخاص برای پیوند پوست از فرد فوت شده نیز رضایت داشته باشند.

وی در رابطه با رتبه ایران در خاورمیانه در زمینه پیوند پوست اظهار داشت: در خاورمیانه در این زمینه اطلاعات دقیقی در دست نیست و بانک پوست نیز تنها در برخی از کشورهای پیشرفته خاورمیانه وجود دارد که در کشورهای اروپایی و آمریکایی در تمام مراکز بزرگ درمانی بانک پوست قرار دارد و به دلیل اینکه از افراد فوت شده نیز پیوند انجام می دهند،حتی می توانند به کشورهای دیگر نیز پوست را بفروشند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک در زمینه هزینه این پیوند عنوان کرد: هزینه‌های استفاده از پوست آماده شده بسیار بالاست که تنها بیمه‌ها می توانند آن را پوشش دهند.

طاووسی در خصوص مزایای استفاده از پیوند پوست و میزان موفقیت آن تصریح کرد: پیوند پوست باعث پیشگیری از عفونت و استفاده از آنتی بیوتیک‌های وسیع طیف، کاهش طول دوره بستری و هزینه‌ها شده و طول زندگی بیمار را نیز افزایش می‌دهد.

وی افزود: پوستی که به عنوان آلوگرافت استفاده می‌شود یک پانسمان بیولوژیک است که به طور موقتی بیمار را از عفونت و دیگر موارد دور می‌کند و فرصت لازم برای درمان را به تیم پزشکی می دهد، بنابراین ایجاد یک بانک پوست در هر مرکز درمانی بزرگ ضرورت پیدا می‌کند و در شهرهای تهران و شیراز اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عزیزیان
۲۱:۵۳ ۲۱ دی ۱۳۹۹
صورتم سوخته ومی خواهم درمان کنم پیوند پوست
آخرین اخبار