خواننده «اذان می‌گوید» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صدای من را قرآن پرورش داد/ موسیقی پاپ شناسنامه ندارد

محمد حشمتی در مورد وضعیت موسیقی این روزها و احوالات خود گفت.

«محمد حشمتی» خواننده پاپ سنتی کشورمان که در سال 1356 در تهران به دنیا آمده و تحصیلاتش در زمینه مهندسی شیمی است، در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به عنوان سوال اول، قصه موسیقی برای شما از کجا شروع شد؟

من در یک خانواده مذهبی و قرآنی بزرگ شده‌ام و در فضای موسیقی نبوده‌ام البته این بدان معنا نیست که با موسیقی مخالفتی داشته‌ایم. در مجالس مذهبی به پیشنهاد «اکبر آزاد» (ترانه سرا) که از دوستان مرحوم پدرم بودند به حوزه هنری رفتم و تست صدا دادم و در آنجا بود که آقای خشنود صدای من را پذیرفتند البته این قرآن بود که صدای من را پرورش داد.

*در مورد آلبوم‌هایی که منتشر کرده‌اید، توضیح دهید؟
بعد از شروع، 3- 2 سال طول کشید و بعد آلبوم «شب نمناک» از من منتشر شد و باز هم به دلیل فوت پدرم، یک وقفه طولانی به وجود آمد که با آلبوم «خونه خورشید» دوباره ادامه دادم.

*قطعه‌ای که خودتان آن را بسیار دوست دارید، چیست؟
شیشه و سنگ، اذان می‌گویند و خدا چرا عاشق شدم.

*به نظر شما  چی شد که قطعه «اذان می‌گویند» اینقدر محبوبیت پیدا کرد؟
این قطعه در سال 1384 برای تیتراژ برنامه «سمت  خدا» ساخته شده و ملودی بسیار زیبا توسط «آقای خشنود» و ترانه «محمدصالح اعلاء» و تنظیم «آقای دهقانیار» بسیار در محبوبیت آن موثر بود.

*یک اثر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که ماندگار شود؟
جدا از بحث حرفه‌ای این موضوع باید یک همدلی بین آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده باشد تا کار ثمره خوبی داشته باشد و این دلیل موفقیت کارهای قدیمی هم است، چیزی که امروز در موسیقی پاپ وجود ندارد.

*نظر شما در مورد سبک موسیقی پاپ چیست؟
یک وقفه طولانی در حوزه موسیقی پاپ بعد از انقلاب به وجود آمد و این عرصه خالی شد و بعد از آن به مرور در سال 1376 یک سری افراد دوباره شروع کردند ولی دوباره تا امروز فاصله‌ای افتاد، به همین دلیل موسیقی پاپ ما شناسنامه ندارد و متأسفانه شعرها و صداها بسیار ضعیف است.

*این موضوع باعث سخت شدن شرایط برای برخی خواننده‌ها شده است؟
بله، خواننده‌هایی که حرفی برای گفتن دارد از این اوضاع راضی نیستند ولی نباید خودشان را کنار بکشند. هر کسی می‌تواند وارد این محیط شود و مخاطبان خود را داشته باشد اما مسئله دیگر تبلیغات است که می‌تواند یک اثر ضعیف را به قطعه‌ای با ظاهر خوب تبدیل کند.

*سطح موسیقی کشور ما چگونه است؟
زمینه سنتی را من خوب می‌بینم چون خواننده‌ها و نوازنده‌های خوبی داریم اما در پاپ آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌های خوبی هستند البته ملودی‌ساز خوب نداریم و به نظر من موسیقی در پاپ بسیار سطحی و نازل است.

*در این مسیر خودتان را مدیون چه کسی می‌دانید؟
من در وهله اول ورودم را مدیون پدرم هستم، چون ایشان من را تشویق کردند و بعد استاد خشنود برای من بسیار زحمت کشیده‌اند.

*خودتان بیشتر به صدای چه کسانی گوش می‌دهید؟
محمد اصفهانی، علیرضا افتخاری (به خصوص آلبوم‌های قدیمی)، احسان خواجه‌امیری، محمد علیزاده و فریدون آسرایی در زمینه پاپ.

*مهم‌ترین مشکلات خوانندگان ما چیست؟
در حیطه پاپ، روزمره‌گی و عوام‌زدگی و اینکه به دلیل جذب مخاطب هر کاری می‌کنند و به نوعی موسیقی ما مبتذل شده است.

* سخن پایانی؟
اگر در آینده مردم قطعه‌ای باکیفیت کارهای قدیم از من نشنیدند بر من خرده نگیرند و در هر زمان ببینم که مخاطبان خودم را از دست داده‌ام به طور حتم خوانندگی را کنار می‌گذارم.


گفتگو از عاطفه نوذری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.