زنجان؛

غارآهکی گلجیک با سنگ های مرمری سبز رنگ

غار گلجیک زنجان یکی از شش غار آهکی کشف شده در این استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، این غار در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان در ارتفاعات مشرف به روستای گلجی وآقبلاق ، از توابع شهرستان زنجانواقع شده است و در حال حاضر، راه سواره‌ رو ندارد و راه آن را باید پیاده نمود.

غار آهکی گلجیک محلی بکر و دست نخورده برای افرادی است که آمادگی کافی برای چند ساعت ماجراجویی دارند.

این غار یک مزیت منحصر به فرد هم دارد؛ برای پیاده روی در گلجیک لازم نیست فرد خود را با لباس های گرم و ضد آب بپوشاند چرا که این غار هوایی معتدل و کم رطوبت دارد. گلجیک به خاطر همین شرایط آب و هوایی معتدلش محل سکونت انسان های پیش از تاریخ بوده است.

این غار عظیم که به طور طبیعی، از فرسایش سنگ‌های آهکی موجود در آن پدیده آمده، به ابعاد ۷۰۰×۱۰۰ متر و ارتفاع تقریبی آن ۵۰ متر می باشد.

درون این غار آثاری از زندگی انسان‌های دوره  آشولی تا بردوستین متعلق به شانزده تا سی هزار سال پیش از میلاد کشف شده است.

آن هایی که توانسته اند به ترسشان غلبه کنند و سری به این تونل تاریخی طبیعی بزنند آثار و نشانه هایی از زندگی انسان پیش از تاریخ را تایید کرده اند و وجود ابزار، ادوات، تیغه های سنگی و استخوان حیوانات شکاری را گزارش کرده اند.

آنچه که بیش‌تر از همه در خور بررسی و اهمیت است، آثار معماری درون غار است که نشان از محصور نمودن فضاهای زیستی و تعیین حریم‌ها دارد و تعیین حدود مالکیت را در آن دوره نشان می‌دهد.

از ویژگیهای دیگر این غار که احتمالا نظر همگان را جلب خواهد کرد صخره های جنوبی غار است که از سنگ های مرمر سبز بسیار زیبایی تشکیل شده است که می‌تواند مورد بررسی و بهره‌ برداری قرار گیرد.

روستای گلجیک دارای مناظر طبیعی بسیار زیبایی می‌باشد. روبروی این غار کوهی وجود دارد که دارای آثار باستانی بسیار قدیمی می‌باشد و اهالی محل آن را بلوتی می‌نامند. در داخل غار گلجیک تعدادی خفاش نیز زندگی می‌کنند.

اگر علاقمند هستید مدتی را مهمان خفاشهای گلجیکی باشید حتما یک همراه آشنا به فنون غارنوردی را در کنار خود داشته باشید.

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.