آبادان؛

"مینو شهر" نگینی بر تارک اروند رود

جزیره توریستی مینو شهر یکی مناطق زیبای گردشگری شهرستان خرمشهر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛استان خوزستان با جاذب های مختلف گردشگری به ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر که با داشتن مناطق و دیدنی های مختلف مانند بازارهای گوناگون، غروب های دل انگیز کارون، خروشانی بهمنشیر و البته جزیره زیبای "مینوشهر" مانند الماسی درخشان در استان خودنمایی می کند.

مینوشهر یادگار 8 سال دفاع مقدس است و محل عملیات کربلای 4 که در سال 1365 توسط رزمندگان جان برکف ایران اسلامی علیه کفر بعثی صورت گرفته، همواره بعنوان نگینی درخشان ، یادآور رشادتها و دلاور مردیهای 8 سال دفاع مقدس بوده است .

مینوشهر بعنوان یکی از مهمترین مناطق مرزی کشور که در 48 درجه و 12 دقیقه و تا 48 درجه و 15 دقیقه طول شرقی نصف النهار گرینویچ و در خط استوا در منتهی علیه ضلع جنوبی شهرستان خرمشهر و منتهی علیه ضلع جنوب غربی کشور واقع است .

از شمال به شهرهای آبادان و خرمشهر محدود می شود که رود اروند کوچک یا اروند صغیر به طول 8 کیلومتر آنرا از پیکر اصلی کشور جدا کرده است، و از شرق و جنوب نیز به کشور عراق محدود است، مرز شرقی آن به طول 13 کیلو متر توسط رودخانه بین المللی اروند بین خاک ایران و عراق این دو کشور را از هم مجزا می کند. در واقع مینو شهر جزیره ای محصور بین دو رودخانه اروندرود و اروند صغیر است.

وجود 15 نهر منشعب از رودخانه اروند همواره باعث تقویت بخش کشاورزی بخصوص نخیلات و صیفی جات بوده و قابل توجه است که در بحث نخیلات مینوشهر در گذشته یکی از مهمترین مناطق کشت خرما در سطح استان خوزستان و یا کشور مطرح بوده است .

از نقاط گردشگری مینوشهر می توان به وجود سواحل و حاشیه های دو رودخانه ، فضای مناسب تفرجگاهی در اسکله های تجاری و صیادی، پهلو گرفتن کشتیها ، لنج ها ، قایقهای مسافربری و صیادی اشاره کرد.

همچنین وجود مناظر طبیعی مناسب و پوشش گیاهی سرسبز ، رودخانه های طبیعی ، این خطه را بعنوان یک قطب گردشگری و توریستی معرفی می کند.

در این میان نباید از وجود نخیلات زیبا و پوشش گیاهی ، آثار به جا مانده از دوران 8 سال دفاع مقدس که نشانگر رشادتهای ملت غیور ایران اسلامی به ویژه مردم این خطه می باشد غافل ماند.

وجود 30 نوع از محصولات خرما به همراه صنایع دستی زنان بومی این منطقه از جمله سوغاتی های است که می تواند توشه ای خوشمزه برای مسافران به این نقطه از استان خوزستان باشد.

آرامگاه کودک شش ساله از نوادگان پیامبر بزرگ اسلام (ص) با قدمت نزدیک به یکصد سال بنام «سید قریب »یکی از اماکن مقدس در این محل است.

یکی از شهروندان مینوشهری با اشاره به زیبایی های این منطقه گفت: یکی از جذابیت های جزیره مینوغروب های دل انگیز آن و نهرهای منشعب شده بین باغستان ها است که هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

محمد سعدونی ادامه داد: این فصل سال مینوشهر دارای شب های خنگ و صبح های آفتابی است که گردشگران را تشویق به پیاده روی و انجام حرکت های ورزشی می کند.

شهردار مینوشهر با اشاره به توسعه روزافزون این شهر و قرار گرفتن مینوشهر در محدوده منطقه آزاد اروند گفت: مینو شهر با 24 کیلومتر مربع وسعت، 13 کیلومتر مرز طبیعی با عراق و فاصله هشت کیلومتری از شهرهای آبادان و خرمشهر (شمال) محلی مناسب برای سرمایه گذاری و انجام فعالیتهای اقتصادی و به ویژه گردشگری به شمار می رود. انجام کارهای زیر ساختی، عمرانی و توسعه ای توسط سازمان منطقه آزاد اروند در این منطقه سرزندگی و احیای دوباره این شهر را موجب شده است.

هاشم سیاحی افزود: با همکاری مالی سازمان منطقه آزاد اروند و استفاده از اعتبارات عمرانی استانی اقدامات عمرانی مختلف و گسترده‌ای در زمینه‌های بهسازی و آسفالت معابر انجام شده که اینگونه اقدامات رفاه بیشتر شهروندان و مهمانان نوروزی را فراهم می کند.

وی با اشاره به همکاری منطقه آزاد اروند و شهرداری مینوشهر برای ساخت هتل در این منطقه گفت: موافقت‌های اولیه صورت گرفته و به‌ زودی کارهای اجرایی ساخت این هتل‌ آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.