عسل ایرانی باید استانداردهای اجباری را بگذراند

رئیس دفتر زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: رعایت استانداردهای اجباری در تولید عسل کیفیت این محصول را افزایش می‌دهد.

ماشاء‌الله جمشیدی رئیس دفتر زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تولید عسل در سال 93 حدود 78 هزار تن و در سال 94 تقریبا 76 هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 94 با کاهش تولید عسل در کشور مواجه بوده‌ایم، افزود: تلفات زمستانه در زنبورستان‌ها به دلیل سرمای هوا ازعوامل اصلی کاهش تعداد زنبورها و در نتیجه کاهش تولید عسل شده است.

وی تصریح کرد: عسل ایرانی به کشورهای مختلف دنیا از جمله ترکیه به میزان 3500 تن کشورهایی اروپایی به میزان جزئی‌تر مانند آلمان 50 تن، فرانسه 80 تن و کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 1000 تن صادر می‌شود کشورهای عربستان، امارات،‌ قطر، مصر، کشورهای آفریقایی از دیگر کشورهای وارد کننده عسل ایرانی هستند.

جمشیدی اظهار داشت: کشور در زمینه تولید عسل پتانسیل زیادی دارد به شرط آنکه استانداردهای اجباری اجرا شود رعایت استانداردهای اجباری زنبورداران را مجبور به تولید عسل با کیفیت می‌کند.

رضایی زنبوردار دماوندی نیز با اشاره به اینکه تولید عسل وضعیت زیاد خوبی ندارد گفت: نژاد زنبو خوب در اختیار زنبورداران نیست که البته بخش تحقیقات موسسه علوم دامی تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند اما هنوز کافی نیست.

وی افزود: برای تولید عسل با کیفیت در کنار تحقیقات نیازمند واردات ملکه‌هایی هستیم که دارای سلامتی کامل و نژاد خوب باشند.

وی اذعان کرد: برای تولید عسل با کیفیت باید مشکلات زنبورداران نیز حل شود وام‌های که بهره و تامین نهاده‌ها و نبود بازار برای فروش عسل از مشکلات زنبورداران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار