تقویم روزانه فوتبال؛

دکترای افتخاری برای آقای خاص

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی ۴ فروردین (۲۳ مارس) اختصاص دارد.

دکترای افتخاری برای آقای خاصدر تقویم امروز به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.

* پیروزی ایران برابر قطر
۴ فروردین ۱۳۸۶ تیم ملی ایران با یک گل تیم ملی قطر را شکست داد.
این دیداری دوستانه بود که در دوحه قطر برگزار شد. هدایت تیم ایران آن زمان بر عهده امیر قلعه نویی بود و تیم ما خود را برای حضور در جام ملتهای آسیا که در چهار کشور مالزی ، اندونزی ، تایلند و ویتنام برگزار شد آماده میکرد. مسابقاتی که تیم ما در آن به موفقیتی نرسید.

*دکترای افتخاری برای آقای خاص
۲۳ مارس ۲۰۰۹، دانشگاه فنی لیسبون به خوزه مورینیو ، دکترای افتخاری برای موفقیت های ورزشی اش اهدا کرد.
مورینیو ۲۰ سال قبل از این دانشگاه در رشته علوم ورزشی فارق التحصیل شد .
مادرش او را در رشته مدیریت بازرگانی ثبت نام کرده بود اما خوزه پس از یک روز تصمیم گرفت تمرکزش را به روی ورزش بگذارد. او سپس به رشته تربیت بدنی رفت و با نمرات عالی فارق التحصیل شد.
وی پس از اتمام درسش به برنامه های مربیگری روی آورد و زبان انگلیسی و اسکاتلندی را فرا گرفت.
او مربیگری را از تیم جوانان ویتوریا ستوبال که در زادگاهش بود آغاز کرد. پس از آن مورینیو پله های ترقی را طی کرد تا سال ۲۰۰۰ سرمربی تیم بنفیکا شد. او سپس هدایت پورتو را بر عهده گرفت و به یکی از مربیان بزرگ جهان تبدیل شد. وی سپس به چلسی و اینتر میلان رفت و پیش از انتقالش به رئال مادرید به دلیل افتخاراتش در این تیم ها ، از طرف دانشگاه سابق به وی دکترای افتخاری داده شد.
دکترای افتخاری برای آقای خاص

*بهترین پیروزی منچستر سیتی
۲۳ مارس ۱۸۹۵ تیم منچستر سیتی بهترین پیروزی تاریخ خود را با برد ۱۱ بر ۳ تیم لینکون سیتی به دست آورد. این نتیجه بدترین باخت تیم لینکون نیز بود.
باشگاه منچستر سیتی در سال ۱۸۸۰ تاسیس شد و در سال ۱۸۹۲ به لیگ دسته دوم انگلیس صعود کرد و در این لیگ با ۱۱ تیم دیگر از جمله لینکن سیتی به رقابت پرداخت.
این تیم در فصل ۱۸۹۴-۱۸۹۵ این پیروزی خیره کننده را برابر لینکن سیتی به دست آورد اما با وجود این پیروزی فصل در در جایگاه نهم از ۱۶ تیم به پایان رساند.
چهار سال بعد منچستر سیتی با قهرمانی در لیگ دسته دوم به دسته اول صعود کرد و همواره بعد از آن در طول تاریخ باشگاهش بین لیگ دسته اول و دوم جابجا میشد و با هفت قهرمانی در لیگ دسته دوم رکورد دار است.
البته این تیم از فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ که به لیگ برتر صعود کرد ، دیگر به لیگ پایین تر سقوط نکرد و فقط در لیگ برتر بازی کرده است.

* تولد کاپیتان سابق رئال مادرید
۲۳ مارس ۱۹۶۸ مدافع و کاپیتان سابق رئال مادرید متولد شد.
او پس از دو فصل حضور در وایادولید در ۱۹۸۹ به رئال مادرید پیوست.
او در سال ۱۹۹۸ اولین قهرمانی از سه قهرمانی خود را با رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا با شکست یک بر صفر یوونتوس در فینال به دست آورد. او در این مسابقات به عنوان بهترین مدافع جام انتخاب شد.
او از سال ۲۰۰۱ کاپیتان رئال مادرید شد و تا سال ۲۰۰۳ که در این تیم بود ، دو قهرمانی دیگر در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد.
او در سال ۲۰۰۳ به تیم الریان قطر پیوست و سال بعد به تیم بولتون انگلیس رفت و در سال ۲۰۰۵ بازنشسته شد.


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار