زیارت بقاع متبرکه در نوروز(4)؛

بارگاه فرزند ارشد امام کاظم(ع) در میان چشمه‌های آبگرم اردبیل + تصاویر

امامزاده سیدسلیمان(ع) در نزدیکی دامنه سرسبز سبلان و دو چشمه آبگرم بی‌نظیر «شابیل» و «قوتورسوئی» قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از میان خواهران و برادران امام رضا(ع) که برای ملاقات ایشان به ایران سفر کردند، بیشتر ما حضرت فاطمه معصومه(س) را می شناسیم اما در بسیاری از شهرهای کشور از غرب تا شرق و شمال تا جنوب امامزادگان بسیاری از فرزندان امام موسی کاظم(ع) دفن شده اند که به دست مأمون عباسی به شهادت رسیدند.

یکی از برادران امام رضا(ع) که به وسیله ماموران خلیفه عباسی به شهادت رسید، حضرت سیدسلیمان ابن موسی الکاظم(ع) است. سیدسلیمان در بلخ سکونت داشت و پس از تسلط «ابن اعمامش» بر مشاغل سیاسی و اجتماعی منطقه شیراز، ابتدا به آنجا مهاجرت کرد و سپس به جهت شهادت پسرعمویش به نام «عباس ابن اسحاق مهلوس» به آذربایجان رفت و به درخواست اهالی منطقه در آنجا ماند.

بارگاه فرزند ارشد امام موسی کاظم(ع) میان چشمه‌های آبگرم اردبیل

پس از آنکه امام رضا(ع) به وسیله مأمون به شهادت رسید، وی هم تحت تعقیب ماموران خلیفه عباسی قرار گرفت و در «فخرآباد» با جمعی از یارانش به درجه رفیع شهادت نائل شد.

برخی منابع در قالب اسناد محلی با مهر و امضاء 67 نفر از علماء و مجتهدین عراق و ایران و سوریه این امام‌زاده را فرزند ارشد امام موسی کاظم(ع) عنوان کرده‌اند که این اسناد در مرقد مطهر ایشان در معرض دید عموم قرار دارد. 

موقعیت جغرافیایی امامزاده سید سلیمان(ع)

فخر آباد در سه راهی شاهراه مشگین‌شهر و دشت مغان و اردبیل قرار گرفته که از دو طرف جنوب و شمال راه ارتباطی به مراکز استان را داراست. فخر آباد که هم اکنون در تقسیمات کشوری شهر قلمداد می‌شود از توابع شهرستان مشگین‌شهر بشمار می‌رود.
این شهر در 30 کیلومتری مشگین‌شهر و 65 کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده و در شمال به روستای چپقان، دده بیلگو و در نهایت به ارشق و از جنوب به روستای انار و دامنه سبلان منتهی می‌شود.

بارگاه فرزند ارشد امام موسی کاظم(ع) میان چشمه‌های آبگرم اردبیل

فخر آباد میان بیش از 40 روستای اطراف واقع است و تمام مسافرانی که قصد عزیمت به چشمه های آبگرم‌ «قوتورسوئی» و «شابیل» و همچنین مناظر سرسبز سبلان را دارند از شمال و جنوب این شهر گذر می‌کنند. در واقع فاصله فخر آباد تا بی‌نظیرترین چشمه های آبگرم‌ خاورمیانه یعنی «قوتورسوئی» و «شابیل» تنها 30 کیلومتر است. 

شیوه معماری این بنا به سبک قاجار است ولی بنای اولیه مقبره را در دوران صفویان بنیان نهاده‌اند. آثاری هم با خشت و گل ساخته  بر روی درب ورود و ایوان طاق ساخته شده که در ضلع غربی و شمالی محوطه مقبره کاملا مشهود است. صحن حرم و اطراف آن هم آرامگاه خانواده سادات، مقبره سران و بزرگان قوم و قبیله طوایف مغان و به ویژه شهدای جنگ عراق و ایران در دوران معاصر است.


بارگاه فرزند ارشد امام موسی کاظم(ع) میان چشمه‌های آبگرم اردبیل

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.