مازندران؛

چشمه ای بی نظیر در جنوب شهرستان ساری + تصاویر

چشمه های باداب سورت واقع در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مازندران ، چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد.

در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی به‌وسیله سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند.

چشمه ای بی نظیر در جنوب شهرستان ساری + تصاویر
چشمه های باداب سورت بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است.
 
این چشمه ، شامل دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است که  چشمه پر آب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است که عمدتا درتابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است و همچنین این چشمه بعلت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی زند.

چشمه ای بی نظیر در جنوب شهرستان ساری + تصاویر

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است ، جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سال ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه های مختلف پدید آورده است.

این طبقات و حوضچه ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه های باداب سورت است و زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.
چشمه ای بی نظیر در جنوب شهرستان ساری + تصاویر
این چشمه ها در ارتفاع ۱۸۴۰متری واقع شده اند و در ایران بی نظیر هستند و تا جایی که می دانیم در کشورهای ترکیه، آمریکا و نیوزلند چشمه هایی شبیه باداب سورت وجود دارد.

شایان ذکر است باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.