تب تند بنگاه داری بانک ها فروکش نمی کند?!

تب تند بنگاه داری و واسطه گری بانک ها سالهاست که آنها را از وظیفه اصلی شان یعنی جمع‌آوری سپرده های مردم و ارائه تسهیلات به آنها دور کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تب تند بنگاه داری و واسطه گری سالهاست که بانک ها را از وظیفه اصلی شان یعنی جمع‌آوری سپرده های مردم و ارائه تسهیلات به آنها دور کرده است و این امر تا اندازه ای در تارو پود بانکهای کشور نفوذ کرده  که با وجود تلاشهای حداقل سه رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای پایان دادن به آن و اعلام ضرب الاجل ها همچنان ادامه دار است.

کارشناسان معتقدند که عمده دلیل بنگاهداری بانک ها نبود سود کافی، عدم ورود سرمایه‌داران برای سرمایه‌گذاری و تورم پول در بانک‌ها است که این امر در نهایت لطمه زیادی بر اقتصاد کشور وارده آورده و باعث از بین رفتن برخی زیرساخت‌های اساسی شده است.

در این راستا طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بانک ها باید به کار بانکی بپردازند نه بنگاهداری، گفت:  بانک ها به این منظور تشکیل شده اند که منابع و سپرده مردم را دریافت کنند واین منابع را درغالب تسهیلات به کارآفرینی که به دنبال ایجاد ارزش افزوده است، پرداخت کنند.

وی ادامه داد:بانک ها با چنین روشی همانند صندوق های سرمایه گذاری  که  قدرت خلق پول ندارند،عمل می کنند و تنها سرمایه مردم را دریافت و آن را در داخل صندوق خود سرمایه گذاری می کنند.

وی در ادامه یاد آورشد:  در چند سال اخیرمتاسفانه بانک ها به دلایل مختلف به جای پرداخت تسهیلات به کارآفرینان به خطای بنگاهداری افتادند و این امر آفت سیستم بانکی کشور به شمار می آید.

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی چند سالی است که به این موضوع حساسیت نشان داده تا به تب  بنگاهداری بانک ها خاتمه دهد ونکته حائز اهمیت در این میان آن است که بانک ها به دلیل سرمایه گذاری در برخی پروژه ها باید تا تکمیل آن پیش روند تا سرمایه گذاری هایشان از بین نرود.

***بانک ها از وظایف اصلیشان فاصله گرفتند
همچنین هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصلی ترین وظیفه بانک ها در نظام جمهوری اسلامی، تامین منابع مالی برای بنگاه های اقتصادی است و بانک به عنوان نماد بازار پول وظیفه دارد که منابع را، از سپرده گذار دریافت و به کارآفرین عرصه تولید پرداخت کند.

وی ادامه داد: بانک ها به لحاظ قانونی و ساختاری نمی توانند بنگاه داری کنند چرا که در صورت تحقق این امربانک ها به جای تخصیص منابع به بخش خصوصی منابع را به سمت بنگاه های خود سرازیر می کنند.

***بانک ها به دنبال سود بیشتر
در همین راستا سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: با توجه به درآمد قابل توجه بانک ها از بنگاهداری، آنها تمایل دارند تا به جای بانکداری که شغل اصلی آنهاست بنگاه داری نمایند.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از بانک ها خصوصی شده‌اند و سهامداران آنها نیز به دنبال سود بیشتری هستند مسیر و راهی را انتخاب می نمایند که سود بیشتری را برای آنها به دنبال دارد که متأسفانه یکی از این راه ها بنگاه داری است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: رسالت اصلی بانک ها این است که منابع را در اختیار تولیدکنندگان و سرمایه‌داران قرار دهد تا آنها بتوانند مشکلات نقدینگی تولید و صنعت را حل کنند.

وی در پایان یادآور شد: از آنجائیکه بنگاه ها توسط بانک ها اداره می شوند بنابراین تسهیلات اعطایی به بنگاه ها موجب نگرانی برای هدر دادن سرمایه آنها نمی شود و برای دریافت ضمانت از آنها بانک دچار مشکلات نمی گردد.

براساس این گزارش بنگاهداری بانک‌ها موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که انتقاد از این عملکرد از سوی دولت های مختلف مطرح بوده است ومطمئناً ادامه این روند منجر به وارد شدن لطمات زیادی به اقتصاد کشورخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
کشور را با پند و نصیحت نمیتوان اداره کرد، بخصوص مسئله فساد و ثروت اندوزی که آفت انقلاب اسلامی ملت ما بوده و هست...و در صدر همه بانکها و بیمه ها و صنایع شناخته شده...چرا که اشتهای آنها در سوءاستفاده از وضعیت موجود و بدست آوردن سود بیشتر سیری ناپذیر است...
و تنها چاره آن انقلابی اقتصادی بر پایه قانون است...
آخرین اخبار