نوروز با کتاب؛

گزارش «شماس شامی» از واقعه عاشورا و سفر به شام

این کتاب در حقیقت حوادث عاشورا از زبان شخص خارجی است که شناخت چندانی از اوضاع و احوال اعراب و مسلمانان ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «شماس شامی» اثر مجید قیصری است که به حوادث بعد از واقعه‌ی کربلا می‌پردازد. واقعه به سال شصت و یک هجری قمری اتفاق افتاده؛ نویسنده‌ی گزارش، محافظ یا نوکر مخصوص عالی‌جناب جالوت (در متن آمده شَماس)، نماینده‌ی وقت امپراتور روم بوده. مخاطب این گزارش فرستاده‌ی (احتمالاً بازرس) ویژه‌ی روم است که در همان زمان به شهر شام سفر کرده بوده تا جانشین جدید امپراتور روم را منسوب کند. آن‌چه باعث اهمیت این گزارش شده است، جسارت نویسنده در پرداختن به موضوع جا به جایی سفیران است. انگیزه‌ی نوشتن گزارش در نگاه اول شرح گم شدن نماینده‌ی روم جناب جالوت است، ولی تصویری که از حوادث بعد از واقعه‌ی کربلا و دربار شام در این گزارش ارائه شده در نوع خود خواندنی و بلکه بی‌نظیر است.
شماس شامی خادم جناب جالوت نماینده روم درون شام است . جالوت ناپدید شده و به نظر می رسد توسط یزید به قتل رسیده و شماس در حال نوشتن دادخواهی و تعریف وقایعی است که اتفاق افتاده که در حقیقت حوادث عاشورا از زبان شخص خارجی است که شناخت چندانی از اوضاع و احوال اعراب و مسلمانان ندارد .
شماس شامی در جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، در بخش ادبیات داستانی بزرگ‌سال با موضوع آزاد رتبه‌ دوم را بدست آورده است. این اثر نامزد جایزه روزی روزگاری، جلال آل احمد و قلم زرین نیز بوده است. «شماس شامی»اثر مجید قیصری با 159 صفحه از سوی انتشارات افق به چاپ رسیده است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار