کرمانشاه؛

تپه موسی کجاست؟

در ابتدای مسیر ورود جاده کرمانشاه به شهرستان روانسر در حدود 450 متری از جنوب جاده اصلی شهر، تپه‌های سه‌گانه متصل به هم وجود دارند که در نزد مردم منطقه به نام تپه موسی معروف هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،بزرگترین تپه، تپه‌های سه‌گانه موسی در روانسر با ارتفاع بیش از 10 متر از نقطه ورود به شهر به خوبی دیده می شود که در دامنه جنوب شرقی آن بقایای کند و کاوهای عمده‌ای که توسط زارعین در سالهای قبل انجام گرفته مقدار زیادی پی های سنگی، سفال، ابزار سنگی و تراشه های سنگ چخماق را آشکار کرده است.

تپه موسی کجاست؟

همچنین در قسمتهای انتهای شیب این تپه نیز آثاری از تراشه های سنگ ابزار پیش از تاریخ یافت شده است.

باستان شناسانی که بر روی این تپه مطالعه داشته اند، معتقدند که با توجه به نمونه‌های سفالی و ابزارهای سنگی می توان اذعان داشت که این تپه در طول دورانی از قبل تاریخ احتمالا مس و سنگ تا عصر تاریخ و اسلامی مورد سکونت و استقرار بشر بوده است.

تپه دیگر، در حدود 50 متری شمال شرقی تپه اصلی موسی با ارتفاع نسبتا کم و وسعت محدود تری قرار گرفته است که اطراف این تپه توسط زارعین جهت تسطیح و استفاده کشاورزی تخریب شده است.

این تپه را با توجه به بافته‌های سطحی می توان هم دوره با لایه های آغازین تپه موسی بزرگ به حساب آورد، چرا که در سطح آن نمونه‌هایی از انواع ابزارهای سنگی اعم از تیغه، تراشه و ... برخی قطعات سفال با تکنیک نازل و گاها لعاب گلی غلیظ نیز یافت شده است که دال بر استقرارهای پیش از تاریخ این محوطه ارزشمند می باشند.

این سفالها از نوع سفالهای کاهی پوک، با پوشش گلی غلیظ اخرایی هستند. در این تپه بخاطر برداشت خاکهای اطراف آن و تسطیح جهت استفاده زارعین بدون عملیات گمانه زنی، تعیین حریم دقیق مقدور نیست .

تپه سوم از تپه های سه گانه موسی در شهرستان روانسر، با ارتفاع حدود دو متر از سطح زمینهای مجاور و برشی که در ضلع شمال غربی آن ایجاد شده کاملا متمایز از بقیه است.

در دامنه این تپه نیز قطعات سفال با خمیره قرمز مایل به صورتی و لبه های پهن که از مشخصه های سفالهای دوران تاریخی پارت- ساسانی است، به دست آمده است.

همچنین علاوه بر آن، بقایای سنگهایی که در سطح و اطراف این تپه ریخته است، از وجود برخی آثار معماری در آن خبر می دهد.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: تپه ، موسی ، جاذبه ، بی نظیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.