توسعه فرهنگی متکی به نویسنده است

هجری گفت: بسیاری از گره های قانونی در حوزه نشر ناگشوده باقی مانده است، ازجمله قوانین کپی رایت که به صورت گسترده نقض می‌شود.

محسن هجری، نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به رویدادهای سال 1394 گفت: از نگاه من به عنوان یک نویسنده، سال 1394 واجد دستاورد برجسته ای در مسائل صنفی نویسندگان نبود، زیرا هم چنان برخی ناشران به ویژه ناشران دولتی، خلاف قانون معافیت مالیاتی، از نویسندگان مالیات کسر می‌کنند و متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای جلوگیری از این تخلف، اقدام لازم را انجام نمی دهد.

این نویسنده ادامه داد: هم چنین حدود و ثغور آیین نامه‌های ممیزی کتاب نیز در هاله ای از ابهام به سر می برد و با آن که نسبت به چند سال پیش از سختگیری های سلیقه ای کاسته شده، اما هم چنان فاقد مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی در این زمینه هستیم.

نویسنده رمان اقلیم هشتم افزود: در زمینه حمایت از نویسندگان و پدید آورندگان کتاب به لحاظ قانونی، هنوز از قانون حمایت از مولفان ومصنفان، مصوب مجلس درسال 1348 فراتر نرفته ایم و بسیاری از گره های قانونی در حوزه نشر ناگشوده باقی مانده است، ازجمله قوانین کپی رایت که به صورت گسترده نقض می شود و حقوق مولفان وناشران نادیده گرفته می شود.

هجری با اشاره به فقدان مرجع قانونی در پیگیری شکایات نویسندگان و اهالی کتاب گفت: چند سال پیش انجمن نویسندگان کودک ونوجوان به ضرورت شکل گیری دادگاه خاص شکایات حوزه ی نشر پرداخت، که در سال 1394 نیز وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی این پیشنهاد را بازخوانی کرد و تحت عنوان «دادگاه کتاب » به قوه ی قضاییه ارائه داد.

نویسنده رمان چشم عقاب می افزاید: اگر چارچوبی قانونی برای پیگیری شکایت های نویسندگان درنظر گرفته شود، می توان از تخلف هایی چون سرقت های ادبی و یا نقض قراردادهای حوزه ی نشر به وسیله ی برخی ناشران جلوگیری کرد.

این پژوهشگر با اشاره به نیازهای صنفی نویسندگان گفت: شرایط بیمه ی نویسندگان نباید چنان دشوار شود که بسیاری از اهالی قلم از شمول آن بیرون بمانند. همین طور نیاز است که برای نیازهای درمانی نویسندگانی که فاقد پوشش های حمایتی هستند، تمهیدات خاصی درنظر گرفته شود تا در برابر هزینه های درمانی به زانو درنیایند.

عضو کمیته حقوقی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان تاکید کرد: نمی توان این واقعیت را منکر شد که از انقلاب مشروطه تاکنون، جامعه ی نویسندگان ایران گسترش چشمگیری داشته است که از این جهت ما را نسبت به بسیاری از کشورهای درحال توسعه درجایگاه ممتازی قرار می دهد.اما ضرورت دارد  این گسترش کمی را زمینه ای برای تثبیت هویت صنفی نویسندگان قرار دهیم، به گونه ای که مانند صنوف دیگر دارای چارچوب های حمایتی باشند و از منافع آن بهره مند شوند.

هجری درپایان ضمن خوش بینی به آینده ی صنفی نویسندگان ایرانی گفت: نویسندگان با توسعه ی فرهنگی کشور گره خورده اند و از ارکان آن به شمار می آیند. بنابراین نمی توانیم به توسعه ی فرهنگی بیندیشیم، بی آن که برای پاسخگویی به نیازهای اهالی قلم چاره اندیشی کنیم.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار