سنندج؛

حمام قصلان، گنجینه ای تاریخی از دوره زندیه

حمام تاریخی قصلان، یکی از قدیمی‌ترین حمام های کردستان است که تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه برمی گردد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان ازسنندج،حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد.

تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسروخان اول؛ والی وقت کردستان تعلق دارد.

حمام تاریخی قصلان، یکی از قدیمی‌ترین حمام های کردستان است که متعلق به خانواده آصف کردستانی است.

اهمیت این حمام علاوه بر قدمتش از لحاظ نزدیکی با شهر قروه و قرارگیری آن بر سر راه چشمه و آب معدنی باباگرگر است.

این حمام که جزئی از مجموعه بزرگ ارگ،بازار،مسجد وبناهای باشکوهی بوده که به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسرو خان اول والی وقت کردستان بر می‌گردد.

این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون می‌باشد و تزئینات منحصر به فرد آهک‌بُری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی كه در نوع خود با اهمیت و قابل مقایسه با حمام خان در شهر سنندج است.

این حمام که در گذشته گرمابه خوانده مي شدنه تنها محلي براي شستشو و نظافت بود، بلكه محلي براي تجمع و ديدار مردم نيز به شمار مي آمد. ازاین گرمابه در گذشته برای مناسبت هاي مختلفي چون عيد نوروز، مراسم عروسي، به هنگام سفرهاي زيارتي، ديدار با بزرگان، آشتي دادن افراد و ده ها موارد ديگر استفاده می شد.

بر اساس کتیبه‌ای که بر سردرِ ورودی حمام نصب گردیده و اکنون در موزه سنندج نگهداری می‌شود، این بنا در سال 1255 هجری قمری در روزگار آصف؛ حاکم وقت سنندج مجدداً تعمیر و مرمت شده است.

این بنا تا اوایل انقلاب اسلامی مورد استفاده بوده اما به دلیل احداث حمام جدید در روستا به تدریج از رونق آن کاسته شده است.

در سال 1380 خورشیدی بار دیگر عملیات مرمت و تعمیرات توسط واحد حفظ و احیای مدیریت وقت میراث فرهنگی استان آغاز و از آن تاریخ تاکنون در چندین مرحله عملیات مرمت صورت گرفته است.

بر اساس تصمیمات اخذ شده، با توجه به موقعیت و ویژگی شهرستان قروه در خصوص دارا بودن معادن مختلف سنگ، مقرر گردیده که بعد از پایان اقدامات مرمتی حمام، ساختمان مذکور به موزه سنگ و دست ساخته‌های سنگی منطقه تبدیل شود.

این حمام توسط میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شده و با شماره ثبت ۲۸۳۵ به‌عنوان یکی از آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

هرساله درایام نوروز مسافران وگردشگران زیادی از این بنای تاریخی و کهن دیدن می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.