به جوانان برگشته از اروپا قرضه‌های کوچک داده می‌شود

همزمان با اتخاذ تصمیم کشورهای اروپایی مبنی ‌بر اخراج ده‌ها هزار تن از پناهجویان افغان از اروپا، دولت افغانستان اعلام کرده است در صورت اخراج این پناهجویان، برای جوانان بازگشته به کشور فرصت‌های ویژه‌ شغلی، تحصیلی و صحی فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، روز شنبه، هفتم حمل، در یک کنفرانس خبری گفت جوانان برای رسیدن به کشورهای اروپایی تلاش کرده و سرمایه‌ هنگفتی را در این راه مصرف کرده‌اند. آقای سادات می‌گوید که به‌خاطر این‌که این جوانان دوباره بتوانند فرصت‌های شغلی و تحصیلی خود را به‌دست بیاورند، برای‌شان فرصت‌های دسترسی به قرضه‌های کوچک مساعد می‌شود. معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: «آن عده جوانانی که از خارج به افغانستان می‌آیند، ما برای‌شان برنامه دادن قرضه‌های کوچک که بسیار به آسانی برای‌شان داده می‌شود، آماده کرده‌ایم تا کار و بار و تجارت خود را از طریق این قرضه‌های کوچک به پیش ببرند. هم‌چنین جوانانی که از ممالک دیگر به افغانستان برگشته‌اند، برای‌شان برنامه صحی آماده کرده‌ایم. ما برای‌شان کارت خاص می‌دهیم. ما با بعضی از شفاخانه‌ها قرارداد کرده‌ایم تا درمان، دوا، عملیات‌های جراحی و فیس با این جوانان همکاری کنند. به آن جوانانی که از کشورهای دیگر برگشته‌اند، در بخش تعلیم و تحصیل‌شان نیز توجه شده و در دانشگاه‌ها، مکاتب، کورس‌ها و حتا برای ماستری معرفی می‌شوند تا تحصیلات خود را به سر برسانند.»

معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ هم‌چنین افزود که این اداره برنامه آگاهی‌دهی خاصی را برای جلوگیری از رفتن جوانان به‌شکل غیرقانونی به کشورهای اروپایی، روی‌دست گرفته است. به‌گفته او، براساس این برنامه‌ به جوانان ذهنیت داده خواهد شد تا افغانستان را ترک نکنند. وی تاکید کرد جوانانی ‌که برای دست یافتن به فرصت‌های کاری بهتر، رفاه و آسایش، افغانستان را ترک کرده و راه پرخطر کشورهای اروپایی را در پیش می‌گیرند، به این اهداف خود نخواهند رسید. آقای سادات معتقد است که این جوانان با صرف هزینه هنگفت به ضرر خودشان اقدام می‌کنند. وی گفت: «آن‌جا عزت و زندگی نیست، عزت و زندگی در کشور خود ماست.»

معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که این اداره با نهادهای امنیتی نیز کار کرده تا بتوانند جلو قاچاق شهروندان افغان به‌ویژه جوانان را بگیرند. وی افزود که با این اقدام، قاچاقبران انسان بازداشت و به پنچه قانون سپرده خواهند شد.

در همین‌حال، زهرا قاری‌زاده، رییس جوانان رضاکار نیز، می‌گوید آن‌عده خانواده‌ها و جوانانی که سرمایه‌های خود را برای رسیدن به کشورهای اروپایی مصرف می‌کنند، هیچ تضمینی برای بهبود شرایط زندگی و اقتصادی‌شان وجود ندارد. خانم قاری‌زاده مدعی است که جوانان افغان نمی‌توانند به آزادی‌های لازم در کشورهای بیرونی دست یابند. وی گفت: «وقتی در خانه خود آرام نباشیم، در جاهای دیگر آرام بوده نمی‌توانیم.»

براساس آماری که توسط وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان منتشر شده، در جریان سال ۲۰۱۵ بیش از دوصد هزار تن از شهروندان افغان به‌دلیل فرار از ناامنی‌ها و نبود فرصت‌های کاری افغانستان را برای رسیدن به کشورهای اروپایی ترک کردند. بخش اعظم مهاجرین افغان به آلمان رفته و این کشور نیز تصمیم گرفته تا تعداد بیشتری از مهاجرین افغان را بازگرداند.»

هم‌چنین اخیرا مقام‌های اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفتند تا نزدیک به هشتاد هزار تن از پناهجویان افغان را از کشورهای اروپایی اخراج کنند. به‌دنبال این تصمیم، در اواخر ماه فبروری، دولت مقدونیه نیز مرزهایش را به روی مهاجرین افغان بست. اکثریت مهاجرین از یونان وارد مقدونیه شده و از آنجا به کشورهای اروپایی می‌رفتند. به تازگی کشورهای روسیه و فنلند نیز مرزهایش را بر روی پناهجویان بسته‌اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان اعلام کرده که دولت افغانستان قادر به پرداخت هزینه برگشت مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی نیست. سیدحسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان، روز پنج‌شنبه، در دومین روز چهارمین نشست بیست کشور جنگ‌زده جهان در کابل، «جی۷+»، گفت که دولت افغانستان روی برنامه‌های مشترک به منظور رسیدگی به مهاجرین کار می‌کند، اما نمی‌تواند هزینه بازگشت مهاجرین را آماده کند.

براساس آماری که توسط وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان منتشر شده، هم اکنون بیش از شش میلیون شهروند افغان در کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان زندگی می‌کنند. روند مهاجرت افغان‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی شدت بیشتری گرفت. بانک مرکزی گفته است که شهروندان افغان در جریان سال گذشته نزدیک به دو میلیارد دالر را برای رسیدن به کشورهای اروپایی مصرف کرده‌اند.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، اروپا ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار