باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مشت آهنین "تایگرها" در پاکسازی "تدمر"/ پیش به سوی شکست حصر "دیرالزور" + نقشه و جزئیات

ارتش سوریه اخیرا "تدمر" را پاکسازی کرد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه  به همراه "حزب‌الله" و "لشکر فاطمیون" پیروزی‌های مهمی را در پنج ماه اخیر به دست آوردند.

شیب تحولات اخیر میدانی در سوریه به گونه‌ای بوده که  ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه پیروزی‌های گسترده‌ای را به دست آوردند که از جمله آن می‌توان به "پاکسازی شیخ مسکین" در استان "درعا"، آزادسازی بخش‌های وسیعی از استان "لاذقیه" و "حلب" و پاکسازی مسیرهای مواصلاتی تروریست‌ها در شمال سوریه بوده است.


اخیرا با توجه به ترک مخاصمه و آتش‌بس در جبهه‌های مختلف بین گروه مسلح و دولت سوریه، ارتش این کشور همه توان خود را برای مقابله با داعش در جبهه‌های مختلف قرار داده و عملیات آزادسازی "تدمر" یکی از اقدامات مهم نظامیان سوری است.



**توپولوژی و مشخصات جغرافیایی "تدمر"

"تدمر" یا "پالمیرا" یکی از شهرهای مهم و باستانی استان حمص بوده که در فاصله 160 کیلومتری پایتخت (دمشق) قرار دارد و یک شهر استراتژیک به حساب می‌آید. "پالمیرا" در طول تاریخ  یکی از مهمترین شهرهای سوریه مرکزی بوده است و یک شهر گذرگاهی اساسی برای مسافران صحرای سوریه محسوب می‌شده است و آن را با نام  "عروس صحرا" می‌شناختند.


مشت آهنین





مسلمانان در سال 636 به رهبری «خالد ابن ولید» وارد این شهر شدند و قلعه‌ای را بر فراز کوه مشرف به شهر ساختند اما پس از گذشت زمانی و از سال 800 ساکنین آن به تدریج شروع به ترک شهر کردند و امروز به عنوان یک شهر باستانی شهرت بسیاری یافته است.


در استراتژیک بودن این شهر همین کافی است که بگوییم  "تدمر" از شمال به شهر "حلب"، از شرق و جنوب شرق به گذرگاه راهبردی "ابوکمال" و شهر "قائم" و "دیرالزور" و از غرب و جنوب غرب  به جبهه جنوبی سوریه محدود می‌َشود.


مشت آهنین


مشت آهنین



**"تدمر" چگونه آزاد شد؟

ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه به همراه "حزب الله" و "لشکر فاطمیون"  عملیاتی را به منظور پاکسازی "تدمر" از چند روز پیش آغاز کردند و در ابتدا بر ارتفاعات 800 و 900 مسلط شدند.

پس از تسلط بر ارتفاعات راهبردی شهر "تدمر"، حمله ارتش سوریه و همپیمانانش به "کاخ قطری"، "مثلث تدمر" و "ارگ پالمیرا" انجام شد و این مناطق پاکسازی گردید. پس از آن ارتش سوریه و همپیمانانش در داخل شهر اقدام به درگیری شهری نمودند و پس از تسلط بر شهر یگان‌ها پاکسازی منزل به منزل را انجام دادند.

یگانهای ارتش سوریه پس از آزاد سازی کامل شهر تاریخی تدمر واقع در حومه شرقی حمص در حال تعقیب باقیمانده عناصر داعش هستند. ارتش سوریه همزمان با آزاد سازی کامل شهر باستانی و استراتژیک  تدمر در حال پاکسازی این شهر  از بقایای عناصر گروه تروریستی داعش است.  البته ارتش سوریه هم در این زمینه بیانیه ای صادر کرد.

در بیانیه فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه آمده است: در ادامه عملیات گسترده، دقیق و کارآمد، نیروهای ارتش مستقر در شرق استان حمص با همکاری گروه های دفاع مردمی و با حمایت و پشتیبانی نیروی هوایی سوریه و روسیه ماموریت خود را با موفقیت اجرا کردند و امنیت و ثبات را به شهر "تدمر" بازگرداندند و کوه ها و تپه های مشرف بر این شهر را به کنترل کامل خود درآوردند.

سخنگوی ارتش سوریه گفت: شمار زیادی از تروریست های داعش در این عملیات کشته و خودروها و مواضع آنها منهدم شد. اهمیت این موفقیت بزرگ به موقعیت راهبردی و مهم شهر "تدمر" بر می گردد که نقطه ارتباط اصلی بین مناطق مرکزی، جنوبی، شرقی و شمالی سوریه است. تدمر همچنین از نظر تاریخی و گردشگری اهمیت دارد. قدیمی ترین تمدن های انسانی در طول تاریخ در این شهر شناسایی شده است. 

البته در عملیات پاکسازی تدمر یگان  "تایگر فورس" ارتش سوریه از منطقه غرب و یگان‌های  "لشکر فاطمیون" از شرق و جنوب شرق بخشی از مدیریت پاکسازی شهر را بر عهده داشتند و نتیجتا با هم‌افزایی همه نیروها "تدمر" آزاد شد.

به نظر می‌رسد فرار تروریست‌های داعشی از شهر "تدمر" به سمت استان "رقه" و شرق سوریه باشد و لذا احتمالا آنها به سمت مرزهای عراق و شهر مهم "قائم" نقل مکان خواهند کرد.



**تدمر کلید پاکسازی کدام شهرها خواهد بود؟

 اگر به جغرافیای شهر  "تدمر" نگاه کنیم، می‌بینیم که این شهر حلقه اتصال "رقه"، "حمص"، "دمشق و ریف آن"، "قائم"، "دیرالزور" و ... است و لذا در امنیت مناطق مذکور در آینده نقش مهمی خواهد داشت.


مشت آهنین





با پاکسازی شهر  "تدمر"، احتمال شکست حصر شهر "دیرالزور"،‌ بسیار بالا خواهد بود و شهری که در ماه‌های اخیر با پرتاب محموله‌های هوایی "کرملین" به حیات خود ادامه می‌دهد باید منتظر اقدام عملی ارتش سوریه و همپیمانانش باشد.

شهر  "دیرالزور" که مرکز استانی به همین نام نیز است، ماه‌هاست که از چند طرف در محاصره تروریست‌های تکفیری داعش بوده و لذا به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده باید منتظر شکست حصر این شهر راهبردی باشیم تا یکی از دژ‌های داعش در شرق سوریه سقوط کند.


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
ان شاءالله. اللهم کل ولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۰۹ فروردين ۱۳۹۵
انشالله وعده نصرت الهی نزدیک است بعدازسوریه وعراق نوبت ال سعوداست
آخرین اخبار