سیستم فیلتراسیون جدید برای جداسازی مواد رادیواکتیو از آب

جداسازی فلزات سنگین و رادیو اکتیو از آب به کمک فیلترهایی با فناوری پیشرفته امکان‌پذیر است که استفاده از الیاف پروتئینی در ساخت این فیلترها کارایی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،‌محققان سوئیسی سیستم فیلتراسیون جدید ارائه کردند که نسبت به فناوری‌های فعلی عملکرد بهتری دارد.

با این روش می‌توان مواد سمی و فلزات سنگین را با کارایی بالا و هزینه کم از آب جدا کرد.

همچنین می‌توان مواد رادیو اکتیو را از آب جدا کرد و طلا را بازیافت کرد در حال حاضر روش مناسبی برای زدایش فلزات سنگین وجود ندارد این روش‌ها غالبا یا ظرفیت کمی دارند یا بسیار ضعیف و ناکارآمد بوده و هزینه بالایی دارند.

برای حل این مشکل محققان سوئیسی غشا فیلتری هیبریدی ساختند در عین حال که ساختاری ساده دارد اما کارایی آن بسیار بالا است. این فیلترها از مواد ارزان قیمت تولید شده است و نتایج کار نشان می‌دهد که یک بار عبور آب از میان غشاءها می‌تواند یون‌های فلزات سنگین را جداسازی کند.

در قلب این سیستم فیلتراسیون یک نوع جدیدی از غشاء‌هایب هیبریدی نهفته است که در آن از الیاف پروتئینی استفاده شده و به سادگی و ارزانی قابل تهیه است این الیاف زمانی که حالت طبیعی خود را از دست دهند می‌تواند به حالت الیاف آمیلوئیدی در آیند این الیاف را می‌توان با کربن فعال روی زیرلایه‌هایی نظیر کاغذ سلولز قرار داد.

فیلتر جدید حاوی 98 درصد کربن و دو درصد پروتئین است غشاء استفاده شده می‌تواند فلزات سنگین مختلف را جذب کند همچنین قادر است مواد رادیو اکتیو نظیر پسماندهای هسته‌ای را جدا کند.

منبع: ETHZ.CH

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار