شیراز؛

موزه پارس، نخستین موزه شهرستان های ایران + تصاویر

موزه پارس به عنوان نخستین موزه شهرستان های کشور در سال 1315 ه.ش کار خود را آغاز کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیرامور موزه های استان فارس گفت : موزه پارس آثار ارزشمندی شامل اشیا فلزی، سفالی، انواع سکه ها و مهرها را از هزاره پیش از میلاد تا دوره معاصر در خود جای داده است .  
مجموعه بی نظیر 30 جلد قرآن به خظ یحیی الجمال  الصوفی که در قرن هشتم هجری قمری در زمان شاه ابو اسحاق اینجو نوشته شده، همراه با مجموعه ای از نقاشی های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی از دیگر مجموعه های نفیس این موزه است .   
این موزه در عمارت کلاه فرنگی باغ نظر قرار دارد . 
موزه پارس، نخستین موزه شهرستان های ایران + تصاویر

نجفی گفت : عمارت کلاه فرنگی با نظارت مستقیم کریم خان در دو طبقه با سقف شیروانی  
به ارتفاع 14 متر و 8 سانتیمتر به روی سکویی با ارتفاع 1 متر و 3 سانتی متر از کف باغ ساخته شد .  
وی عنوان کرد : عمارت کلاه فرنگی یک هشت ضلعی نا منظم با چهار ورودی است ، در بالای ورودی ها کاشی کاری های برتخت نشستن حضرت سلیمان و منظره شکار گاه به صورت قرینه در دوضلع دیده می شود . 
موزه پارس، نخستین موزه شهرستان های ایران + تصاویر
نجفی با بیان این که فضای داخلی بنا شامل یک تالار مرکزی گنبد دار و کف با سنگفرش مرمر و حوض هشت ضلعی یکپارچه از سنگ مرمر در مرکز عمارت است افزود : این بنا بیانگر ترکیب زیبای هنر و صنعت است .
این مسئول افزود : گچ بری های دوره زندیه که شامل مقرنس و قطار بندی های بسیار ساده است توسط لایه چینی و کلاه کاری تزیین شده اند و کاربرد گل مرغ شیرازی، در نگارگری زندیه از ویژگی های درونی بنا است .  
نجفی گفت : مقرنس های گچی منظم که با نقاشی های گل و مرغ اسلیمی مزین شده ، به علت صدمه هایی که به دستور آقا محمد خان قاجار به نقاشی ها وارد شده توسط استاد محمد باقر جهانمیری به همان سبک دوره زندیه با رنگ های گیاهی بازسازی شده است .
موزه پارس، نخستین موزه شهرستان های ایران + تصاویر
مدیر امور موزه های استان فارس با بیان این که این بنا محل پذیرایی از مهمانان و سفرای خارجی و انجام مراسم رسمی در اعیاد مختلف بوده است افزود : پس از در گذشت کریم خان زند در سال 1193ه.ق ، بنا به وصیت خودش در شاه نشین شرقی به خاک سپرده شد .  
وی عنوان کرد : آقا محمد خان بعد از 13 سال به سبب کینه و دشمنی نسبت به خاندان زند، استخوان های کریم خان را از محل دفن خارج و به زیر پلکان کاخ گلستان انتقال داد تا هر روز بر مدفن او پاگذارد . 
موزه پارس، نخستین موزه شهرستان های ایران + تصاویر
نجفی افزود : در زمان پهلوی اول ، استخوان های کریم خان به جایگاه نخستش انتقال داده شد .
وی بیان کرد : عمارت کلاه فرنگی در سال 1315 ه.ش به همت انجمن آثار ملی ایران و با کوشش علی اصغر حکمت شیرازی ، علی سامی ، فریدون توللی با تغییر کاربری به عنوان نخستین موزه شهرستان های کشور فعالیت خود را آغاز کرد .  
انتهای پیام/ن
برچسب ها: موزه ، پارس ، نخستین ، ایران ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.