بندرعباس؛

صنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریا

هرمزگان با توجه به بافت سنتی، آداب و رسوم خاص و فرهنگی غنی و ریشه دار، از قدیم الایام بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده و همواره در طول تاریخ مورد توجه محققان و تاریخ شناسان گوناگون قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، اولین ویژگی که توجه گردشگران را در بدو ورود به هرمزگان جلب می کند همین صنایع دستی و پوشش سنتی مردم به ویژه زنان است.

آثار دست هنرمندان هرمزگانی الهام گرفته از فرهنگ، نوع زندگی، آب و هوا و همجواری با خلیج همیشه فارس است.

صنایع دستی هرمزگان دارای تنوع بسیاری است که می توان از حصیربافی، سفالگری سنتی، دوخت و تهیه لباس محلی، توربافی و انواع صنایع دستی نام برد.

کَندوره، اُرنی، جِلویل، شلوار و بُرقع از جمله پوشش متداول  بانوان هرمزگانی  است که در طراحی آنها  از نقش و نگارهای طبیعت تا امواج زیبای دریا و شاخ و برگ درختان  به کار رفته است.

مواد اولیه حصیر بافی به عنوان رایج ترین و معمول ترین صنعت دستی از برگ درخت خرما تامین می شود.

از محصولات حصیری می توان به سجاده حصیری، بادبزن، سبد نگهداری لباس، نوعی زیرانداز به نام "تک" ، درپوش کوزه، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان نام برد.

پنجشنبه بازار میناب که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، محل عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی بوده و انواع حصیر بافی، ظروف حصیری ،سفال، لوازم دوخت لباس، برقع، ماهی و انواع مواد غذایی است.

این بازار هر سال به عنوان یکی از مقاصد گردشگری پذیرای مسافران وگردشگران نوروزی علاقمند به بازدید از سبک بازار، صنایع دستی و همچنین تهیه سوغات است.

جشنواره نوروزی در جزیره قشم نیز هرسال پذیرای گردشگرانی است که به این جزیره سفر می کنند. در این جشنواره صنایع دستی دریایی ، نقش های زیبای حنا، انواع نان ها و شیرینی های محلی و غذاهای دریایی به بازدید کنندگان عرضه می شود.

۶۴ هزار نفر در بخش صنایع دستی هرمزگان فعالیت می کنند که نقش بانوان در این زمینه بسیار چشمگیر است.انتهای پیام/

صنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریاصنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریاصنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریاصنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریاصنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریاصنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریاصنایع دستی هرمزگان تلفیقی از نخل و دریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.