اتفاقات مهم تئاتری در بهمن ماه 94؛

برگزاری جشنواره تئاتر فجر/ تاسیس کانون تئاتر شورایی

بهمن ماه با برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر و حواشی آن پشت سر گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بهمن ماه 94 در حالی پشت سر گذاشته شد که اهالی تئاتر و مسئولان به دلیل برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجرهر کدام به نحوی درگیر این جریان و حواشی آن بودند در ادامه مهمترین اخبار بهمن ماه 94 را میخوانید.
 
حواشی سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر
سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر رنگ و بوی دیگری به تئاتر ایران داد اما مثل هر دوره بلیت های جشنوار دردسر ساز بود. صدور یک بلیت برای چند نفر ، نا معتبر بودن بارکد بلیت های خریداری شده ، بلیت های میهمان و ستادی و ... تماشای نمایش ها را برای مخاطبان با موانعی همراه کرد و حتی در بعضی موارد دارندگان بلیت موفق به تماشای نمایش موردنظر نشدند.
 
در نمایش  آثاربخش بین الملل جشنواره  ترجمه دیالوگ ها نیز با مشکل مواجه بود و عده ای از مخاطبان نیز به همین علت با آثار ارتباط برقرار نکردند و سالن های نمایش را ترک کردند.
جشنواره تئاتر فجر به جز هنرمندان برای سایر اقشار جامعه نیز منفعت داشته و در جریان این رویداد هنری کسب و کار های خیابانی هم رونق بسیار پیدا کرده و حتی نسبت به نمایش های خیابانی دورشان شلوغ تر شده بود.
 
مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی برترین‌ها و دبیر سال آینده اولین تفاوت خود را با دیگر جشنواره‌های تئاتر فجر به رخ کشید. علی جنتی ، علی مرادخانی، مهدی شفیعی، پری صابری، منیژه محامدی، حمیدرضا نعیمی، نوید محمدزاده، میلاد نیک آبادی، رضا گوران، ایوب آقاخانی، مهدی سلطانی، محمد اسکندری و کاظم هژیرآزاد نیز در این مراسم حضور داشتند
 
در بهمن ماه بر تئاتر شهر چه گذشت؟
مراسم گرامیداشت چهل و سومین سالگرد تاسیس مجموعه تئاتر شهر پنجشنبه هشتم بهمن  ماه البته با دو روز تاخیر با حضور تعدادی از هنرمندان و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار اصلی این مجموعه برگزار شد.
 
از ابتدای سال تا به امروز، سازمان مدیریت هنوز اعتبار مشخص شده برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر را پرداخت نکرده است و برای تکمیل بازسازی سالن قشقایی مجموعه و بهره‌برداری از آن نیز اعتبار مورد نیاز از جای دیگر تأمین شده. همچنین سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برآورد ۱۷ میلیارد تومانی برای  باقیمانده بازسازی مجموعه تئاتر شهر تاکید کرد که هنوز اعتباری بابت این امر پرداخت نشده است. 
 
استعفای ماه
رئیس جشنواره تئاتر دانشگاهی در بهمن ماهی که گذشت از سمت خود استعفا داد اسماعیل شفیعی متن استعفای خود را خطاب به حسین میرزایی، مدیرکل سابق فرهنگی وزارت علوم نوشته است.
 
تاسیس کانون تئاتر شورایی
کانون تئاتر شورایی از تاریخ ۱۲ بهمن ماه با حمایت و نظارت مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۵ و معاون هنری سازمان با مشارکت واحد هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای خاوران تاسیس شد.
 
ایستگاه تئاتر شهر  
دویست و سی‌وچهارمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران برای اهالی هنرهای نمایشی نتیجه جالب توجهی به همراه داشت. نتیجه‌ای که رسانه‌ها، هنرمندان تئاتر و مدیران فرهنگی به ویژه در مجموعه تئاترشهر از سال‌های ابتدایی احداث مترو در برابر ساختمان مدور چهارراه ولیعصر(عج) از مسئولان شهری درخواست کردند اما خواسته آنها هیچگاه به سرانجام نرسید.
 
پس از کش و قوس‌های فراوان؛ تغییر نام ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر(عج) به «تئاتر شهر» در جلسه امروز شورای شهر تهران تصویب شد.  
 
وعده تسویه حساب با تئاتری ها
مهدی شفیعی رئیس کل مرکز هنرهای نمایشی در بهمن ماه اعلام کرد ما یکسری مصوبات حمایت از گروه‌های نمایشی داریم که حدود ۲ میلیارد تومان و متعلق به نیمه دوم سال ۹۴ است. در ابتدای سال به محض دریافت اعتبار، تعهدات ۶ ماهه اول سال را تسویه کردیم. تعهدات باقیمانده هم تا پایان سال جاری تسویه می‌شوند.  همه چیز در خصوص بودجه تئاتر در سال آینده منوط به کل بودجه دولت و همچنین بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص می‌شود.
 
عزل و نصب های ماه 
انتخابات هیات مدیره‌ دوره‌ هشتم کانون نمایشنامه‌نویسان ایران ۲۶ بهمن ماه در خانه‌ تئاتر برگزار شد و اعضای اصلی هیات مدیره متشکل از محمدامیر یاراحمدی، بهزاد صدیقی، سلما سلامتی، آندرانیک خچومیان و جواد عاطفه و اعضای علی‌البدل شهرام زرگر، اصغر نوری هستند.
 
جشنواره های تئاتر در بهمن ماه 
به غیر از سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر که در بهمن ماه برگزار شد.
 
مرضیه برومند (دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک) طبق احکام جداگانه پنج هنرمند شناخته شده تئاتر عروسکی؛ آزاده پورمختار، زهرا صبری، آزاده انصاری، عطاالله کوپال و حمید جبلی را به عنوان هیات انتخاب متون و طرح و ایده‌های عروسکی معرفی کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار