در 125 کیلومتری غرب پایتخت چه می گذرد؟

روستای «کرکبود» واقع در نزدیکی طالقان با سکوت و صدای آبشار خود میزبان مسافران خود می شود.

به  گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  از همان ابتدای خلقت همیشه انسان به دنبال کشف مکان های تازه بوده و همیشه از این امر لذت می برده است زیراکه هر کدام برای خود ویژگی های منحصربفردی دارد که همین امر تا به امروز ادامه داشته است. اگر دلتان یک فضای دنج نزدیک پایتخت با صدای شر شر آب و آواز پرندگان بهاری بخواهد بهتر است به 125 کیلومتری غرب تهران نزدیکی طالقان سفر کنید تا " روستای کرکبود" را از نزدیک ببینید  زیراکه از قدیم گفته اند : شنیدن کی بود مانند دیدن؟!

دیدن خانه های کاه گلی و حتی اقامت در آن ها می تواند حال آدم را تغییر دهد، وقتی صبح  ها به جای شنیدن  صدای ساعت زنگ گوشی با قوقولی قوقول خروس ها از خواب بیدارشی وبه جای دیدن نور بدرنگ اتاق که دیگه تکراری هم شده با نور خورشید چشمانت را نوازش دهی به یقین روز متفاوتی را نسبت به 365 روز شروع خواهی کرد و گویا دوباره متولد میشوی، ولی این بار از دل طبیعت نه از میان دود و هیاهوی بهت آور زندگی شهری!

کر کبود کجاست؟

کر کبود یکی ازچندین روستای منطقه طالقان بوده که در فاصله ۱۳۵ کیلومتری غرب استان تهران قرار دارد، کرکبود روستایی است در شمال شرقی مرکز طالقان وبه فاصله ۵ کیلومتری از آن که وجه تسمیه آن تیرگی و کبودی صخره‌های اطراف این روستا است که به کرکبود معروف است.آبشار کرکبود با ارتفاع ۱۵ متر از کوه‌های شمالی طالقان سرچشمه گرفته ودارای خروجی آب فراوانی است که پس از گذر از دره ای عمیق به رودخانه شاهرود می‌پیوندد.در کنار آبشار و در زیر صخره‌های کوه حفره هایی به صورت دکه‌های مجزا در آورده بودند . در این جایگاهها خوشنویسان،نویسندگان و قرآن نویسان، قرآن و منابع دیگر اسلامی و ادبی را می‌نوشتند . در ضلع شرقی و غربی دره صخره ای وجود دارد که ارتفاع متوسط آن بین 30 تا 50 متر می‌باشد . راه ورودی به محل آبشار از سینه کش ارتفاعات غربی دره است . در دوبخش جنوبی و شمالی دره، دیواره کوهها به یکدیگر نزدیک و فضای زیبایی را به وجود آورده است . در ضلع شمالی دره، آبشاری به ارتفاع حدود 5 متر وجود دارد که در صورت افزایش میزان آب بر ارتفاع آن افزوده می‌شود . آب آبشار پس از ریزش بر صخره سنگی، در کف دره جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را پدیدار می‌کند . در این فضای بسته صدای آب اجازه شنیدن هیچ صدایی را به انسان نمی‌دهد .آبشار کر روستای کرکبود می‌تواند به عنوان یکی از نقاط مهم گردشگری طالقان جمعیت زیادی را به خود جلب کرده و موجب رونق اقتصادی روستا شود. شاید بتوان این آبشار را با تنگه ساواشی فیروز کوه مقایسه کرد.برای رسیدن به این آبشار باید به سمت طالقان رفته و از کنار دریاچه‌ی طالقان گذشته و با عبور از گردنه طالقان و دنبال کردن تابلو‌ها به روستای کرکبود رسید. بهترین فصل بازدید بهار و تابستان بوده که با توجه به گرمی هوا بازدید از آبشار را مفرح می‌کند، موقعیت آبشار به گونه ای است که ریزش آب از این ارتفاع همراه با ریزگردهایی است که در نزدیک آن بودن لذت بخش است.از روستا تا آبشار زمانی ۱۵ دقیقه ای لازم است، فقط در انتهای مسیر به دره ای برمی خورید که با توجه به شیب تند آن باید با احتیاط کامل از آن عبور کنید.

کرکبود جایی  است برای شنیدن صدای شاتردوربین عکاسی!
تا به حال دقت کردین که وقتی در هیاهوی شهر لحظه هارا ثبت می کنید  اما هیچ صدایی از چیلیک دوربینتان نمی شنوید. همه عکاسان از شنیدن همچین صدایی لذت می برند اما فرصتی برای گوش دادن به  آن پیدا نمی کنند.

کرکبود جایی است که می توانیم از این نعمت بهره مند شویم  و صدای آن را بالذت گوش دهیم. جای که برای ثبت کردن لحظاتش به یقین در تکاپو خواهیم بود ، هرچند عکس های سلفی گرفتن هم جای خود دارد.

از همه این ها بگذریم می توانیم  با آن اب زلال و آبشاری که وجو دارد از خنکای آن بهره مند شویم و بسیاری از تکنیک های عکاسی را با آن خلاقیت و ذوق هنری بیازماییم و بهترین آن را ثبت و به چاپ برسانیم  تا به جای خریدن تابلوهای گران قیمت هنر خودرا بر ر.ی دیوار نصب کنیم تا از تماشای این منظره زیبا هم خود و هم دیگران لذت ببریم.

آبشار کرکبود در کنار روستای کرکبود آبشار قرار دارد که آبشار 'گر' نامیده می شود .

گرمابه روستای کرکبود
گرمابه روستای کرکبود این گرمابه در مرکز روستای کرکبود قرار دارد که اکنون مخروبه می‌باشد . رختکن حمام دارای چهار طاق نما می‌باشد که یکی از آنها ورودی و دیگری مسیر ورود به گرمخانه بوده و دوتای دیگر محل نشستن می باشند . از سمت راست ورودی به رختکن راهرویی به طول 5/1 متر وجود دارد که پس از چرخش به سمت چپ و طی راهرویی دیگر به طول سه متر به گرمخانه منتهی می‌شود . در سمت چپ گرمخانه و پشت رختکن خزینه حمام قرار دارد و راه ورودی به آن با نرده مسدود شده است . برخی از طاقهای حمام نیم دایره و برخی نیز جناغی بوده و کلیه سطوح داخلی حمام با سیمان سفید اندود شده است .

امکانات ، جمعیت و زبان کرکبود
این روستا دارای برق، آب بهداشتی، تلفن و جاده می‌باشد. این روستا در بخش بالا طالقان قرار داشته و بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن 127نفر ( 39خانوار) بوده است. زبان مردم کرکبود همانند دیگر روستاهای طالقان زبان پارسی است.

آبشار کر در روستای کرکبود
در ضلع شمال شرقی روستای کرکبود آبشار زیبایی قرار دارد که به آبشار کر مشهور می‌باشد . ضلع شرقی و غربی دره یاد شده، دارای صخره ای می‌باشد که ارتفاع متوسط آن بین 30 تا 50 متر می‌باشد . راه ورودی به محل آبشار از سینه کش ارتفاعات غربی دره است . در دوبخش جنوبی و شمالی دره، دیواره کوهها به یکدیگر نزدیک و فضای زیبایی را به وجود آورده است . در ضلع شمالی دره، آبشاری به ارتفاع حدود 5 متر وجود دارد که در صورت افزایش میزان آب ، بر ارتفاع آن افزوده می‌شود . آب آبشار پس از ریزش بر صخره سنگی، در کف دره جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را پدیدار می‌کند . در طرفین آبشار و در زیر صخره‌های کوه حفره هایی به صورت دکه‌های مجزا در آورده بودند . در این فضاها خوشنویسان، کاتبان و مستنسخین ( نسخه نویسان ) قرآن، اسکان یافته و قرآن و منابع دیگر اسلامی و ادبی را می نوشتند . صدای آب در این فضای بسته و محصور به گونه ایست که اجازه شنیدن هیچ صدایی را به انسان نمی دهد . آبشار کر روستای کرکبود می تواند به عنوان یکی از نقاط مهم گردشگری طالقان جمعیت زیادی را به خود جلب کرده و موجبات رونق اقتصادی بیشتر روستا را فراهم نماید . شاید بتوان این آبشار را با تنگه ساواشی فیروز کوه مقایسه کرد.

 برای رسیدن به این آبشار باید به سمت طالقان رفته و از کنار دریاچه ی طالقان گذشته و با عبور از گردنه طالقان و دنبال کردن تابلو ها به روستای کرکبود رسید.
 
وقتی این همه زیبایی و جاهای دیدنی  در نزدیکی پایتخت وجود دارد  اما آدمی آن هارا نمی شناسد ناراحت می شود که همچین فضاهای دیدنی را از دست می دهد اما الان هم دیر نشده وبهترین فرصت است تا در ایام نوروزی به تماشای آنها رفته و از نزدیک ببینیم تا عده ای نگویند آواز دهل از دور خوش است بلکه از نزدیک هم به راستی خوش است. 



گزارش از نیلوفر جوانشیر



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.