زنجان؛

سفری خاطره انگیز با سوغاتی های رنگارنگ

سوغاتی های زنجان ،دستاورد دست های توانای هنرمندان زنجانی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از زنجان؛ از سوغاتي هاي مهم زنجان واز کارهای دستی بومی زنجان ساخت وسایل نقره ای و بندرت طلایی بصورت ملیله کاری است که در اوایل فقط در زنجان معمول بوده که در زمان رضاخان تعدادی از هنرمندان زنجانی به تهران و اصفهان کوچ کردند و این هنر ظریف را در آن شهرها رواج دادند.

انواع پایه های استکان، سینی، قاشق و چنگال غذا و چایخوری، کاسه، گلدان، قاب عکس و ...كه توسط هنرمندان مليله كار زنجاني با ظرافت تمام ساخته مي شود ودر بازار زنجان مي توان آنها را يافت.

ديگرسوعاتی های مهم زنجان عبارتند از: انواع چاقو قلم تراش، جیبی، دسته ملیله، کارد آشپزخانه و... ملیله

کفش روفرشی بسیار زیبای زنانه و فرش و گلیم دست باف.

از دیرباز در سراسر ایران هرگاه سخن از زنجان به میان مي آید نقش چاقوهای آن در اذهان پدیدار میگردد و در بسیاری از سرزمینهای دور و نزدیک چاقوهای ظریف و با دوام زنجان معروف است.

ازفرش، گلیم و جاجیم زنجان هم نمي توان گذشت.

چارق دوزی یکی دیگر از هنرهای دستی است که دستهای ظریف هنرمندان زنجانی در تولیدشان مهارت ویژه ای دارند این چارقها مشخصا زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتی و تفننی دارد.و مناسبترین سوغات شهر محسوب میشود. چاروق از صنايع دستي زنجان است و عبارت از پاپوش و پاي افزار است كه از قديم الايام مورد استفاده بوده و به اشكال مختلف و تهيه و ساخته مي شده و قسمت اعظم ساختمان آن درقديم از چرم بوده است.

حیدری استادکار و کارشناس چارق اداره کل میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:چارق در زنجان با گذر زمان بسیار تغییر کرده و به مرور شکل ظاهری امروزی را به خود گرفته است.

وی ادامه داد: چارق قدیمی در این شهر، پا‌پوشی بدون پاشنه و از جنس چرم خام بوده که با بندهایی بلند به ساق پا بسته می‌شد و در روستاها بیشتر مورد استفاده چوپانان قرار می‌‌گرفت.

حیدر ی با اشاره به اینکه به مرور زمان این هنردستی تغییر پیدا کرده افزود : چارق ها از دو قسمت کف و رو تشکيل شده است، کف آن از چرم ظريف و رويه آن از نخهای نازک رنگی و گاهی از ابريشم و در طرحها و گونه های مختلف ساخته و بافته می شود، چنان که مصنوعات آن باب طب چارق زنجان پايپوشي به ظرافت ابريشم هاي رنگي ايرانی و خارجی است

حیدری با اشاره به اینکه به هر تقدير هم اکنون چارق های زيبا از شهرت خاص و عام برخوردارند.خاطر نشان کرد : اين چارق ها علاوه بر اینکه جنبه تشريفاتی و تفننی دارد نوع چرمی آن نیز در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد.


انتهای پیام/ن

برچسب ها: سفر ، سوغاتی ، رنگارنگ ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.