تمجید آمانو از ایران بابت عمل کردن به تعهداتش

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای از ایران بابت عمل کردن به تعهدات خود بر اساس توافق هسته‌ای تمجید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، مدیر کل این سازمان، روز جمعه در بیانیه‌ای به دیدار با سران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با محور بررسی روند اجرای برجام اشاره کرد. 

آمانو در این بیانیه نوشت: روز جمعه اول آوریل به دعوت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، با نمایندگان گروه  پنج به علاوه یک  دیدار کردم. 

در این جلسه به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، اورسولا فان‌در لین، وزیر دفاع آلمان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سرگئی کیسلیاک، نماینده روسیه، درباره اقدامات راستی‌آزمایی و نظارت آژانس درباره تعهدات هسته ای ایران براساس برجام اطلاع دادم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه نوشت: یادآوری کردم که ایران در حال حاضر تحت سازمان یافته ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد. این کشور نه تنها پادمان های آژانس، بلکه پروتکل الحاقی را هم اجرا می‌کند. دو طرف درباره اقدامات شفاف ‌ساز که فراتر از تعهدات ایران براساس توافقنامه‌های رسمی ایران و آژانس است نیز توافق کرده اند. 

وی افزود: این نهاد از تجربه و تخصصی قابل توجه در زمینه راستی‌آزمایی هسته‌‌ای برخوردار است  و به طور موثر قادر به اجرای مسئولیت های خود به عنوان چشم و گوش جهان در ایران است و می تواند به جامعه بین المللی اطمینانی که به دنبال آن است بدهد. 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: در نشست با نمایندگان شرکت کننده در نشست تاکید کردم اقدامات نظارتی مذکور تنها آغاز فرایندی است که سالها ادامه خواهد داشت و خواستار حمایت پایدار آنها از آژانس جهت تضمین منابع مالی لازم این نهاد بین‌المللی شدم. 

آمانو در ادامه افزود: برجام دستاوردی آشکار در زمینه راستی‌آزمایی هسته‌ای در ایران است و تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای برای رسیدن به این توافق صورت گرفته است و همچنین به تلاش های مشابه و پایداری برای اجرای آن نیاز است و بنابراین آژانس نیز به ایفای نقش خود در این زمینه براساس حقایق و بی طرفی ادامه خواهد داد.

وی همچنین از ایران بابت عمل کردن به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای ژوئیه (تیر) سال گذشته، تمجید کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار