امسال فیلم‌های سینمایی را داخل آپارتمان‌ها ببینید!

چند سالی است شاهد حضور چشمگیر فیلم‌های آپارتمانی در سینمای ایران هستیم که تنها موجب خستگی و آزردگی خاطر مخاطب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است شاهد حضور چشمگیر فیلم‌های آپارتمانی در سینمای ایران هستیم. فیلم‌هایی که نه تنها سوژه جذابی ندارند بلکه با نماهای تکراری و بی‌هدف در فضای داخلی یک آپارتمان، تنها موجب خستگی و آزردگی خاطر مخاطب می‌شوند. در این میان به ندرت فیلم‌هایی پیدا می‌شود که می‌تواند تماشاگران را جذب خود کند. با این اوصاف امسال هم می‌توانید فیلم‌های سینمایی را داخل آپارتمان‌ها ببینید.

این موضوع با توجه به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که مناظر طبیعی بسیار زیبایی در نقاط مختلف خود دارد، باعث تعجب است. به همین دلیل به سراغ رضا درستکار منتقد برجسته سینما رفتیم تا نظر او را درباره این موضوع جویا شویم.

وی در این باره اظهار داشت: سینما تهیه‌کننده قوی نیاز دارد اما کمبود چنین تهیه‌کننده‌هایی در سینمای ما به چشم می‌خورد و وقتی تهیه‌کننده قدرتمند نداریم، بالطبع چیزهای دیگر هم نداریم. تهیه‌کننده‌های ما حتی یک دوربین از خودشان ندارند و با شروع هر فیلم به اصطلاح چرخ را از اول اختراع می‌کنند و امکانات را برای ساخت آن فیلم خاص مهیا می‌کنند. 

وی تصریح کرد: در کنار آن، جریان ممیزی و فشاری که روی سینماست، باعث می‌شود فیلمسازها در ساخت فیلم کمترین ریسک را داشته باشند. 

درستکار در ادامه گفت: وقتی فیلم درون یک آپارتمان تولید شود، وسیله زیادی نمی‌خواهد. ارزانتر تمام می‌شود، گاف‌ها به حداقل می‌رسد و در واقع هزینه ها مدیریت می‌شود؛ به همین دلیل تهیه کننده‌ها تمایل بیشتری به ساخت چنین فیلم‌هایی نشان می‌دهند. 

وی افزود: فرقی نمی‌کند یک فیلم پروداکشن خیلی قوی داشته باشد یا در یک آپارتمان تولید شود، مهم این است که در نهایت فیلم خوبی داشته باشیم که متاسفانه اکثر فیلم‌های آپارتمانی سینمایی ما فیلم های خوبی نیستند. 

علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما در همین رابطه عنوان کرد: خستگی، بی‌حوصلگی و بی‌انگیزه شدن گروه‌های تولیدی و همچنین بالا بودن هزینه‌های تولید عوامل اصلی وقوع چنین مشکلی است که ان‌شاءالله با قوی‌تر شدن بنیه اقتصادی سینما و حمایت مردم، این مشکل حل خواهد شد و شاهد ساخت فیلم‌های سینمایی بیشتری در خارج از دیوار آپارتمان‌ها خواهیم بود. 

شهرام مکری کارگردان فیلم سینمایی «ماهی و گربه» دو عامل را زمینه ساز رفع این معضل می‌داند: یکی تخیل که باید اجازه دهیم در سینما آزادی عمل بیشتری داشته باشد و دیگری تقویت فیلمسازان شهرستانی است که باید با افزایش امکانات ساخت فیلم در شهرستان‌ها، شرایط را برای ‌آن‌ها مهیا کنیم، این دو عامل می‌تواند منجر به حل این مشکل شود. 

با آسان شدن فیلمسازی به واسطه انقلاب دیجیتالی که در صنعت سینما رخ داده است، انتظار می‌رود دست اندرکاران سینمای ایران از فضای فعلی فیلم‌های آپارتمانی فاصله بگیرند و با ارائه تصاویری مناسب از اقصی نقاط کشور عزیزمان همراه با محتوای خوب به اعتلای سینمای ایران کمک کنند.


گزارش از مجید افشاری


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار