نیویورک پست: چالش بزرگ حفظ توافق هسته‌ای ایران پیش روی اوباما قرار دارد

نیویورک پست در گزارشی به سختی‌های پیش روی رئیس جمهور آمریکا برای دفاع از توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

؛ پایگاه اینترنتی نیویورک پست در گزارشی به قلم "الی لیک" نوشت: توافق هسته‌ای ایران پس از سال‌ها مذاکرات نفس‌گیر سرانجام در ماه ژوئیه (تیر) به امضا رسید. مقامات ارشد مذاکره کننده ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در وین توافق کردند در ازای محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور لغو شود.

"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، تلاش زیادی به کار بست تا در راستای لغو تحریم‌های ایران، موانع بر سر راه بازرگانان و تجار ایرانی را برای فعالیت آسان در آمریکا بردارد و شرایط داد و ستد کالا با ایران بوسیله دلار را فراهم کند؛ اما در این میان نمایندگان کنگره که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار جمهوری‌خواهان است مانع از این امر شدند.

نمایندگان کنگره آمریکا که همچنان مقابل تبادلات تجاری این کشور و ایران سنگ‌اندازی می‌کنند، نگرانی درمورد پولشویی در ایران را بهانه مخالفت خود قرار داده‌اند. پافشاری کنگره آمریکا بر حفظ تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مغایر با مفاد توافق هسته‌ای است؛ اما نمایندگان جمهوری‌خواه مدعی هستند به دلیل آزمایشات موشکی و آنچه نقض حقوق بشر در ایران می‌خوانند، مجاز به ادامه تحریم‌ها علیه تهران هستند.

در این شرایط اوباما آینده توافق هسته‌ای ایران را در معرض خطر می‌بیند، توافقی که می‌تواند یکی از بزرگترین دستاوردهای دوران ریاست جمهوری وی به شمار آید. کارشکنی آمریکایی‌ها در اجرای مفاد توافق هسته‌ای موجب شد "آیت الله خامنه‌ای،" رهبر عالیقدر ایران، ماه گذشته طی سخنانی اعلام کند درصورتیکه آمریکا به کارشکنی‌های خود درباره توافق هسته‌ای ادامه دهد، ایران نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود پیش از توافق را از سر می‌گیرد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل آزمایشات موشک‌های بالستیک ایران را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانند و مقامات ایران تاکید می‌کنند موضوع آزمایش‌های موشکی ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد و نباید آن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

نیویورک پست در پایان نوشت: اوباما برای حفظ توافق هسته‌ای ایران راه دشواری در پیش دارد، ممکن است او و یا روسای جمهور آینده آمریکا به این نتیجه برسند که بار دیگر تحریم‌ها علیه ایران برقرار شود؛ اما در آن شرایط بعید است دوستان و متحدان آمریکا بار دیگر حاضر به پیروی از تحریم‌ها علیه تهران شوند. بسیاری از کشورهای اروپایی تعاملات تجاری و بازرگانی خود را با ایران آغاز کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه انجام دادند. علاوه بر این، سالها زمان لازم است تا بار دیگر ائتلافی در جهت تحریم اقتصادی ایران شکل بگیرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۲:۲۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
با امضا شدن توافق هسته‌ای که مخالفان ان در امریکا جمهوری خواهان که میشه گفت همون اسرائیلی‌ها و کشورهای عربی مثل عربستان،امارات، بحرین و..، که هر کاری کردن برای جلوگیری از توافق چون این تحریم های بین ملل ی که انجام شد دیگه به همین سادگی و راحتی به وجود نمیاد لذا میدونستن که نباید بذارن این تحریم ها شکسته و خرد شود. و پیروز های ایران در منطقه و پیشرفت واقعا عالی ایران در زمینه موشکی . در طرف دیگر تحریم ایران برای کشور های عربی منافع زیادی داره مثلا تحریم نفت و گاز ایران که برا نفت عربستان و امارات بیشتر نفت تولید میکنند و قطر هم از میدان گازی بیشتر برداشت میکند.بعد حمل و نقل هواپیمایی برا امارت و قطر و ترکیه در نبود ایران سود زیادی در بر داد براشون. حالا اینها همه به اب و آتیش میزنند که تحریم های ایران برداشته که نشه هیج بر اون اضافه بشه. نقشه دیگر اعراب و امریکا و اسرائیل میخواهند پای ایران رو مستقیم وارد جنگ بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
چند گرفتید این مقاله را نوشتید ? اعضاء کنگره و دولت امریکا به یک اندازه از صهیونیستها و ال سعود پول میگیرند و دولت شما و اعضاء کنگره امریکا عروسکهای خیمه شب بازی دست صهیونیستهای اسرائیل و حاکمان ال سعود هستند ؛ البته در ایران هم هستند کسانی که بخواهند برجام را بزرگ جلوه بدهند و از کانالهایی با شما در ارتباط هستند . در نتیجه خودتان ....هستید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۵
جناب نیویورک پستیان سلام
خودتی سگ زرد برادر شغاله اوباما و کنگره هردو ازیک ابشخور سیراب میشن انم ای پک و صهیونستها هستند
آخرین اخبار