زاهدان،

دریاچه هامون قوی‌ترین باند حرکت ماسه در سیستان

بادهای 120روزه تحت تاثیر الگوهای سینوپتکی منطقه‌ای تشکیل و تداوم یافته و موجب حرکت ماسه‌ها می‌شود و دریاچه هامون قوی‌ترین باند حرکت ماسه را در سیستان تغذیه می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛دکتر محمود خسروی عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: اقلیم دشت سیستان با بالا بودن درجه حرارت به‌خصوص طی دوره وزش بادهای 120 روزه، قطع منابع بارش و خشکی فیزیکی محیط همراه است.

وی تصریح کرد: این عوامل باعث مهیا شدن شرایط جوی مناسب وزش بادها شده و با وجود کاهش رطوبت در رسوبات خشکیده در یک محیط دریاچه‌ای، امکان تغذیه طوفان‌های گرد و غباری همزمان با وزش بادها را فراهم می‌سازد.

وی در ادامه گفت: با توجه به پژوهش‌های به عمل آمده مشخص شده که مهم‌ترین منبع اولیه و تغذیه طوفان‌ها بستر خشکیده هامون پوزک است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: حاشیه غربی هامون هیرمند و بستر شیله با تغذیه یک مسیر کاملا شمالی و جنویی باعث هدایت گرد و غبار به مسیر اصلی زاهدان به زابل شده و گرد و غبار را بر روی ارتفاعات مرزی ایران نیز گسترانیده است.

وی اظهار کرد: باند وسیع اصلی حرکت ماسه از بستر هامون پوزک و حد فاصل تا هامون صابری تغذیه شده و به صورت مسیر شمالی به سمت جنوب هدایت شده و نهایتا به دو شاخصه تقسیم می‌شود.

خسروی گفت: با جریان بادهای 120 روزه و خشکی هامون بخش اعظم مرکزی و شرقی دشت سیستان در زیر انبوهی از غبارات ناشی از حرکت ماسه‌های روان ناپدید شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان گفت: با توجه به شدت آلایندگی و جنس ذرات معلق حفظ حداقل استانداردهای بهداشتی می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات تنفسی و ریوی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: هامون ، دریاچه ، شن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار