در گفت و گوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران؛

سوئیفت دست دلالان اقتصادی را کوتاه کرد + فیلم

استفاده از سامانه جهانی سوئیفت سبب کاهش فاصله میان خریدار و فروشنده و نیز بهای تمام شده کالا می شود که این امر موجبات اشتغال زایی، تولید انبوه و صادرات را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالیکه یکی از بزرگترین تاثیرات اجرایی شدن برجام، برقراری مجدد اتصال بانک های ایرانی به شبکه جهانی سوئیفت بود اما با گذشت حدود 3 ماه از اجرای برجام ،هنوز تردیدهایی در خصوص عملیاتی شدن این وعده وجود دارد.

در تاریخ 27دی‌ماه ،مسئولان کشور از رفع فوری تحریم سوئیفت، اعتبارات اسنادی (ال.سی) و برقراری اتصال بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌المللی خبر ‌دادند اما لغو تحریم‌های بانکی پس از یک ماه، هنوز در گیر و دار هماهنگی‌های اجرایی باقی مانده بود و  محدودیت‌های در این بخش وجود داشت.

در این میان مسئولان دولتی معتقد بودند که تحریم سوئیفت روز اجرای برجام برداشته شد، اما به دلیل این‌که بانک مرکزی در طول سال‌های تحریم نتوانست از نرم‌افزار به‌روز شده بین‌المللی بهره ببرد، برقراری سوئیفت نیازمند زمان بیشتری خواهد بود.

بر این اساس خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با حضور در یکی شعبات بانک سپه جویای روند اجرایی شدن این دستاورد برجام در سال جدید شد.

بر اساس این گزارش کریم آقاجانی، رئیس بازرسی بانک سپه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در سال جاری با همت دولت تدبیر و امید، محدودیت های به وجود آمده به واسطه تحریم ها تا حدودی برداشته شد و شبکه ی نظام بانکی کشور مجددا به شبکه ی جهانی سوئیفت متصل شد.

 وی در خصوص سوئیفت گفت: این امر باعث  کوتاه شدن فاصله ی مشتریان ما به عنوان خریدار و مشتریان کشور ثالث و به عنوان فروشنده خواهد شد، که این تعامل و تبادل بدون واسطه خواهد بود.

آقاجانی افزود: این امر نیز باعث کاهش بهای تمام شده کالا و خدمات دریافتی و اشتغال زایی می شود و علاوه برتولید انبوه، افزایش صادرات کشور را به دنبال خواهد داشت.

آقاجانی ادامه داد: در سال های گذشته تحریم شبکه بانکی و محروم شدن از شبکه ی سوئیفت و خدمات آن،سبب شد که  فعالان اقتصادی برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات به واسطه ها مراجعه نمایند که برآیند این امر افزایش بهای تمام شده کالاها و خدمات و درنتیجه ضرر و زیان فعالان اقتصادی را در پی داشت. 

وی در پایان تاکید کرد: با افزایش سرعت روند فعالیت سامانه سوئیفت امیدواریم مشکل  کمبود نقدینگی فعالان اقتصادی حل شود تا بتوان در جهت رشد و شکوفایی کشور گامهای موثرتری را برداشت.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار