زنجان؛

مبارزه با آفت ملخ در سطح 40 هزار هکتار از مراتع طارم

کار کانون یابی ملخ در سطح 40 هزارهکتار از مراتع و ارتفاعات شهرستان آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛مدیر جهاد کشاورزی زنجان گفت:ملخ یکی از آفات عمومی شهرستان طارم بوده که همه ساله در صورت عدم مبارزه می تواند خسارت فراوانی را به محصولات کشاورزی شهرستان وارد سازد.

عماری افزود: برآورد می گردد در صورت عدم مبارزه و کنترل مطلوب با این آفت مبلغ576 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی شهرستان وارد گردد.

وی ادامه داد:این مدیریت درجهت مبارزه بموقع وموثر همه ساله اقدام به کانون یابی وکانون کوبی آفت ملخ در سطح شهرستان و همچنین سمپاشی و طعمه پاشی در سطح وسیع می نماید

مدیر جهاد کشاورزی زنجان گفت: در سال جاری نیزهمانند سال گذشته به علت مساعدبودن شرایط آب و هوایی پوره های آفت مذکور به حالت طغیانی در آمده و این مدیریت از اسفند ماه سال 94 با تشکیل اکیپهای کانون یابی بابکارگیری کارشناسان مدیریت وبخش خصوصی به تعداد 52 نفر کار کانون یابی ملخ را در سطح 40هزارهکتار از مراتع و ارتفاعات شهرستان آغاز کرده است

عماری افزود::در سطح 400 هکتار از مراتع شهرستان با یک دستگاه ulv پاش پشت وانتی و یک دستگاه سمپاش 300 لیتری پشت وانتی کار کانون کوبی صورت پذیرفته و عملیات همچنان در حال انجام می باشد.

وی اضافه کرد:باتوجه به اینکه اکثر کانونهای ملخ درمراتع، ارتفاعات و مناطق صعب العبور واقع شده لذا کار کانون یابی وکانون کوبی در سطح این مناطق با دشواری تمام انجام می شودکه کمبود اعتبارات و امکانات نیزمزید علت می باشد.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد: با مساعدت مسئولین مرتبط شهرستانی و استانی و تخصیص اعتبار و امکانات کافی و به موقع ، در انجام این مهم همانند سالیان گذشته موفق بوده و از بروز خسارت به کشاورزان و باغداران جلوگیری نماییم.

عماری گفت:از لیست یازده گانه فهرست ملخهای موجود در لیست آفات عمومی کشور تعداد 9 گونه آن در شهرستان وجود داشته و خسارت می زنند، که از بین این 9 گونه، ملخ مراکشی بیشترین سطح مبارزه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:در ایران نیز این ملخ دارای هر دو حالت انفرادی و مهاجر بوده و با سطح انتشار وسیعی در استانهای آذرباییجان شرقی ، مازندران، خراسان، کرمانشاه، فارس، خوزستان، سمنان، ایلام، گیلان، قزوین ، زنجان و برخی مناطق دیگر یافت می شود

مدیر جهاد کشاورزی زنجان گفت:این آفت چند نوع خوار بوده و می تواند از اکثر گیاهان زراعی و باغی تغذیه نماید و به علت داشتن هر دو فاز انفرادی و مهاجر از اهمیت ویژ ه ای برخوردار بوده ، چرا که در صورت عدم مبارزه می تواند از یک نقطه شهرستان به نقاط دیگر و حتی خارج از شهرستان مهاجرت نموده و ایجاد خسارت نماید.


انتهای پیام/ن

برچسب ها: مبارزه ، ملخ ، مراتع ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.