آیا آل‌سعود می‌خواهد آرامکو را با ذخایر نفتی عربستان به فروش برساند؟

فرزند پادشاه سعودی از تصمیم عربستان برای فروش شرکت نفت آرامکو در بورس و امکان سرمایه‌گذاری خارجی درآن سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، "عصام الزامل،" بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت سعودی رمال مطالبی را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر منتشر اما سپس آن را حذف کرد. وی نوشت: شرکت آرامکو با حوزه های نفتی زیر زمینی فروخته خواهد شد.

الزامل این مطلب را بعد از آن نوشت که "محمد بن سلمان،" فرزند پادشاه و جانشین ولیعهد سعودی به شبکه خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گفت: عربستان قصد دارد که شرکت آرامکو و تعدادی از شعب آن را در بازار سهام عرضه کند و درها به روی سرمایه گذاری خارجی در این زمینه باز است و راهبرد جدید آرامکو و توسعه بازار پتروشیمی متکی به نفت و خدمات مشتقات نفتی اعلام خواهد شد تا اینکه شرکت آرامکو از شرکت نفت و گاز به یک شرکت انرژی و سازنده تبدیل شود.

رژیم سعودی در حال برنامه ریزی کردن برای تاسیس بزرگترین صندوق سرمایه گذاری دولتی در جهان با اندوخته دو تریلیون دلار است.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: عربستان این صندوق سرمایه گذاری با فروش دارایی‌ ها از جمله شرکت آرامکو تاسیس خواهد داد.

الزامل که وبلاگنویس و نویسنده بخش اقتصادی مجله المانیتور آمریکا و روزنامه مکه مكرمه عربستان است، گفت: از خبر (تصمیم عربستان برای عرضه شرکت آرامکو در بازار بورس) روشن است که ارزش صندوق بعد از تحویل مالکیت آرامکو به این صندوق، 2 تریلون دلار خواهد بود و این امر نشان می دهد که همه چیز حتی مالکیت نفت زیر زمین نیز فروخته خواهد شد.

وی افزود: صرف نظر از بحث ها و سخنان ابهام آمیز، نفت متعلق به کل ملت است و تصمیم گیری در این زمینه (فروش نفت زیر زمین) باید تنها با موافقت همگان باشد.

الزامل درعین حال تصریح کرد: در نبود رسانه های آزاد برای بیان دیدگاه واقعی مردم، حتی همه پرسی عمومی برای گرفتن موافقت مردم به منظور فروش نفت نیز بی فایده خواهد بود لذا معتقدم که عدالت و منطق حکم نمی کند که نفت زیر زمین خود را در قراردادی تجاری در حال حاضر بفروشیم.

وی درباره گذشته و آینده نفت عربستان گفت: در 40 سال گذشته در متنوع کردن اقتصاد و ایجاد منبع جایگزین نفت شکست خوردیم و تاکنون منبع درآمد ما نفت است اما اگر همه نفت را اکنون بفروشیم و پول آن را بگیریم، بار دیگر در متنوع سازی اقتصاد شکست خواهیم خورد و 20 سال دیگر نه تنوع اقتصادی خواهیم داشت و نه نفت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
مسئله بسیار ساده است اولا عربستان باید پول بدهد رژیم صهیونیستی و امریکا تا سرکار بمونه
پس با این کار دو تا حدف رو میزنه . اگر صهیونیستهای امریکائی تونستن این رژیم بیچاره رو نگه دارند که پول کافی داره بده دهنشون رو ببنده و اگر نتونستن و مردم عربستان از خواب بیدار شدند و ترسشون رو کنار گذاشتن خب این حکام بدبخت که نمیتونن زمین رو بردارن و برن اما پول رو چرا
آخرین اخبار