افزایش استرس، اضطراب و فشار های عصبی و تنش های روزانه از دلایل رایج جویدن ناخن در کودکان است.

جعفر بای آسیب شناس در گفت وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دلایل رایج جویدن ناخن در کودکان، اظهار داشت: جويدن ناخن در خانواده های كم جمعيت به علت كم بودن همبازی يا توجه غير عادی به فرزندان و در خانواده های پر جمعيت به دليل محيط شلوغ خانه و كم توجهی به نياز های عاطفی كودكان شايع تر است.

وی افزود: بسياری از والدين زمانی كه می بينند فرزندشان در حال جويدن ناخن هايش است ناراحت و خشمگين می شوند و نگران اين هستند كه اين رفتار در كودكشان به صورت عادی درآيد و در آينده به سختی آن را ترك كند. جویدن ناخن فقط منحصر به کودکان نیست، بلکه نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان نیز دچار این عادت هستند.

بای در ادامه افزود: برای درمان اين عادت والدين بايد از روش های حمايتی استفاده كنند، زيرا استفاده از روش های تند و خشونت آميز نه تنها موجب ترك اين عادت نخواهد شد، بلكه فشار عصبی بيشتری هم به كودك تحميل می كند و سرزنش كردن و تنبيه كودكی كه به جويدن ناخن هايش عادت دارد نه تنها روش مقابله مناسبی برای درمان نيست بلكه كودك را عصبی تر، و لجوج تركرده و همين امر موجب تشديد اين عمل در كودك می شود.

این آسیب شناس در پایان گفت: ناخن جويدن می تواند باعث بروز مشكلاتی از قبيل كاهش اعتماد به نفس شود و این در حالی است كودكانی كه ناخن می جوند اغلب نزد همسالان خود دستشان را مخفی می كنند و اين موضوع باعث خجالت آنها می شود. در نظر گرفتن تشویق برای کودک و پرهیز از تنبیه او می‌تواند نقش بسیار موثری در کاهش این رفتار داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار