افزايش قيمت نفت با احتمال تثبيت سقف توليد آن

دويچه وله گزارش داد: قيمت نفت در بازارهای آسيا در يك روز بيش از 70 سنت افزايش يافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبكه اينترنتي دويچه وله فارسي چهارشنبه شب در گزارشي به شرح زير نوشت: كارشناسان مي‌گويند علت آن اظهارات نماينده كويت درباره احتمال توافق بر سر تثبيت سقف توليد و عرضه نفت از سوي اعضاي اوپك و روسيه در روزهاي آينده است.
قيمت نفت در بازارهاي شرق آسيا در روز چهارشنبه 6 آوريل (18 فروردين) به‌طور محسوسي افزايش يافت.

بر اساس گزارش خبرگزاري آلمان از سنگاپور هر بشكه نفت روز چهارشنبه 38 دلار و 60 سنت معامله شد كه 73 سنت نسبت به روز قبل بيشتر بود.

در همين روز يك بشكه نفت وست‌تگزاس آمريكا براي تحويل در ماه مه 36 دلار و 82 سنت فروخته شد كه 93 سنت نسبت به روز سه‌شنبه افزايش داشت.

نوال عبداللطيف الفزيع نماينده كويت در اوپك گفته است كه توليدكنندگان بزرگ نفت راهي جز اين ندارند كه در نشست 17 آوريل (29 فروردين) خود بر سر فريز (تثبيت) توليد نفت به توافق برسند.
در نشست 17 آوريل كه در دوحه، پايتخت قطر برگزار مي‌شود، علاوه بر اعضاي اوپك، روسيه نيز شركت مي‌كند. در اين نشست شركت‌كنندگان درباره طرح موسوم به فريز نفتي تصميم خواهند گرفت.

بر اساس اين طرح، توليد و عرضه نفت بايد در سقف توليد ماه ژانويه 2016 باقي بماند.عرضه بيش از تقاضاي نفت در دوسال گذشته موجب سقوط قيمت آن تا يك سوم شد.

در تابستان 2014 قيمت نفت بالاي 100 دلار بود، اما در ماه‌هاي گذشته به كمتر از 35 دلار رسيد. در ژانويه 2015 قيمت نفت كمترين سطح در 12 سال گذشته را ثبت كرد.

در هفته‌هاي اخير با اندكي افزايش بين 35 تا 40 دلار در نوسان بوده است. دويچه وله فارسي توضيح داد: از سال 2010 تا 2014 قيمت نفت بالاي 100 دلار براي هر بشكه بود و توليدكنندگان نفت در اين سال‌ها به درآمدهاي هنگفتي دست يافتند.

ايران نيز يكي از اين كشورها بود. در دوره هشت ساله رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد ايران بيش از 700 ميليارد دلار درآمد نفتي داشت.

در مورد اضافه توليد نفت، انگشت اتهام اغلب متوجه عربستان سعودي بوده كه بزرگترين توليدكننده نفت در جهان است، اما كارشناسان دلايل وجود اضافه‌ توليد در بازار نفت را افزايش توليد نفت آمريكا، توليد اضافي از سوي همه كشورهاي عضو و غيرعضو اوپك و كاهش تقاضا از سوي كشورهاي مصرف‌كننده مي‌دانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار