بیماری پوستی که در کمین فضانوردان است

ریزش موی سر نه تنها در زمین بلکه حتی در فضا و شرایط بی‌وزنی نیز می‌تواند باعث ناراحتی، کاهش اعتماد به نفس و مشکلات روحی فضانوردان شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،پژوهشگران با مطالعه در خصوص فولیکول موهای فضانوردان و تست نمونه فولیکول های موی 10 فضانورد که در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت طولانی مدت داشته‌اند، دریافته‌اند زندگی در فضا باعث تغییر در فولیکول‌های مو، قطع رشد مو و حتی بروز طاسی دراز مدت در فضانوردان می‌شود. 

گفتنی است، پژوهشگران با تحقیق و تجزیه فولیکول های موی این فضانوردان تغییرات متعددی را در فعالیت ژنتیکی موهای آنها شناسایی کرده‌اند. 

بر اساس این تحقیقات بسیاری از ژنها که در مهار رشد مو نقش دارند در فضا فعالیت بسیار بالایی پیدا کرده‌اند.
 
زندگی در فضا چالش های فراوانی دارد، از جمله تنفس، تغذیه، استحمام، پوکی استخوان و سایر مشکلات فیزیکی و حتی روحی برای فضانوردان و بر اساس تحقیقات این تجربه هیجان انگیز حتی موهای فضانوردان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

در عین حال پژوهشگران دریافته‌اند فولیکول های موی مردان و زنان در فضا دچار تفاوت در ریزش است و موی زنان بیشتر دچار ریزش می‌شود. 

در فضا یکی از مشکلات استحمام فضانوردان است و آنها مجبور هستند با استفاده از حباب‌های آب و بطری‌های آب معدنی سر خود را شستشو دهند و از شامپو به میزان بسیار کم استفاده کنند.
 
تنها یک اشتباه کافی است تا در اثر بی‌وزنی فضانورد از محل امن خود به گوشه‌ای از ایستگاه فضایی پرتاب شود و یا قطرات حباب آب به دستگاه‌ها و وسایل برخورد کنند.
 
در عین حال محققان آژانس اکتشافات فضایی ژاپن که در این پروژه مشارکت دارند اعلام کرده‌اند پروازهای فضایی ژن فولیکول موی انسان تغییر می‌دهد و حال در نظر دارند بررسی کنند که آیا پس از بازگشت وضعیت رشد مو به حال عادی باز می‌گردد و طاسی مو بر طرف می‌شود یا وضعیتی برای تمام عمر فضانورد خواهد بود. 

فضانوردان همچنین باید سریعا موهای خود را پس از شستشو با حوله خشک کنند و سریعا ببندند زیرا امکان گیر کردن به تجهیزات، گیرکردن به دور گردن و حتی خطر برق گرفتگی به دلیل برخورد با تجهیزات وجود دارد. 

کارشناسان در عین حال اعتقاد دارند عوامل مختلفی از جمله علل روانی، تلقین، تغییر تغذیه، دریافت ویتامین و نور خورشید همگی می‌توانند در چرخه خواب و بیداری مو اختلال ایجاد کنند. 



منبع دیلی میل


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار