ساری،

جدال یک ساله دامداران مازندرانی با یک تب

بیماری ویروسی تب برفکی یک سالی است که دام های مازندران را تلف می کند،طاعونی که هنوز دست از سر دام های مازندران بر نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نخستین گزارش از شیوع بیماری تب برفکی در مازندران تیر ماه پارسال بود که رسانه ای شد و آمار ضد و نقیضی  درباره میزان تلفات دام از پارسال تاکنون در مازندران گزارش می شود، اداره دامپزشکی استان از شناسایی 25 کانون آلوده در استان و تلف شدن 289 راس دام خبر می دهد اما آمارهای چندصدتایی تلفات که هرچند ماه در شهرهای ساری، قائمشهر، نکا و برخی مناطق غرب استان مطرح میشود این آمار رسمی را زیر سوال می برد.

160 بره که چند هفته‌ای از تولد آنها گذشته  بود، بهمن ماه پارسال بر اثر تب برفکی در یکی از دام‌داری های کلاردشت تلف شدند.

110 دام سبک نیز اسفند ماه پارسال تنها در یک روستای شهرستان آمل نابود شد.

بخشدار لاریجان ، اسفند ماه پارسال از تلف شدن 350 راس دام سبک و سنگین به دلیل ابتلا به این بیماری خبر داده بود.

حدود 50 راس گاو و گوساله ، دامداران بهشهری نیز هفته گذشته بر اثر تب برفكی تلف شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران می گوید بسیاری از این دام های تلف شده، واکسن تب برفکی را گرفته بودند اما بدلیل اینکه سویه نوع بیماری با سویه واکسن فرق داشت، واکسن برای این بیماری بی اثر بود.

اما حکایت این واکسن چیست؟

ویروسی که دام‌ها را بیمار کرده کمی تغییر ماهیت داده است.

دکتر سید حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان این مطلب می گوید: واکسن‌های تب برفکی تولید داخل محدود است و موسسه رازی تولید واکسن نکرده است ولی واکسن‌ها فرانسوی وجود داشت اما چون از سوی بخش خصوصی وارد شده بود امکان تزریق واکسن رایگان نبود.

وی گفت: چون واکسن‌های تب برفکی رایگان نیست به همین دلیل دامداران از آن استقبال نکردند و این امر زمینه شیوع این بیماری را فراهم کرد.

دکتر رضوانی گفت: زمانی که با محدودیت واکسن مواجه شدیم به دامداران اعلام شد به ازای هر راس دام مبلغ 3000 تومان پرداخت کنند و هزینه حمل و نقل و تزریق واکسن بر عهده دامپزشکی باشد که متاسفانه استقبال خوبی نشد.

بر اساس گفته مدیر کل دامپزشکی مازندران برای مقابله با این بیماری با اتحادیه دامداران، معاونت امور دام و مدیرکل بحران نشستی برگزار و خطر این بیماری گوشزد شد و با همه فرمانداران درباره احتمال وقع بیماری تب برفکی مکاتبه شد.

وی رعایت نکردن بهداست قرنطینه دام ، سنتی بودن 90 درصد دامداری‌های مازندران ، بی‌توجهی چوبداران و خریدارهای دامی که فقط به منفعت خود توجه دارند و همکاری نکردن دامداران را از دلایل بروز و ظهور بیماری تب برفکی می داند.

کارشناسان اداره دامپزشکی همزمان با شیوع این بیماری نسبت به واکسن دام‌ها در روستای کانونی و روستاهای مشکوک به این بیماری اقدام کردند وبه نظر می رسد تب برفکی کنترل شده باشد اما جابجایی خودسرانه دام ها در فصل چرا امکان انتقال این بیماری را به سایر مناطق نیز می دهد.

دغدغه دیگر این روزهای دامپزشکی استان نحوه دفن دام ها است، اگر چه باید خوشحال بود که این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، اما رها کردن لاشه دام های تلف شده قطعا سبب سرایت به دام های سالم و سخت شدن کنترل این بیماری خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار