کرمانشاه؛

گیاهان بهاری در فهرست محصولات ارگانیک

گیاهان خودروی بهاری از نظر تغذیه‌ای سالم و در فهرست محصولات ارگانیک قرار دارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ یک کارشناس تغذیه گفت: دور بودن محل رشد این نوع از گیاهان از محل زندگی انسان‌ها و  فاضلاب‌های شهری احتمال آلودگیهای میکروبی این نوع از گیاهان را پایین می‌آورد و از این حیث نیز سلامت این نوع از گیاهان می‌تواند تایید شده باشد.

رشیدی  گیاهان خودروی بهاری را حاوی منابع خوب مواد معدنی و آلی و همچنین مقادیر زیادی از ویتامین‌ها دانست و گفت: گیاهان خودروی بهاری حاوی بتاکاروتن هستند که پیش ساز ویتامین A بوده  ومصرف آن می‌تواند در پیشگیری از خشکی پوست اثر گذار باشد.

این کارشناس تغذیه گیاهان خودروی بهاری را همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها دانست و افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و از این حیث مصرف آنها می‌تواند در پیشگیری از بروز برخی از سرطان‌ها موثر باشد.

رشیدی گیاهان خودروی بهاری را حاوی آب زیاد دانست و مصرف آنها را در پیشگیری از یبوست، درمان کبد چرب موثر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه گیاهان خودروی بهاری حاوی مقادیر زیادی فیبر  هستند، گفت: مصرف این گیاهان می‌تواند در پیشگیری از یبوست، کاهش قند خون در افراد دیابتی، کاهش جذب چربی، کنترل کلسترول افراد موثر باشد.

از آنجایی که برخی از این گیاهان می‌توانند برای برخی از بیماران مشکل‌ساز باشد توصیه می‌شود مبتلایان به بیماری‌ها با آگاهی کامل و مشورت کارشناسان اقدام به مصرف این گیاهان کنند.

رشیدی افزود: به  عنوان مثال ریواس یکی از گیاهان حاوی پتاسیم و کلسیم بالا است که دارای اسید مالیک بوده و در هضم بهتر غذا نقش دارد، از سوی دیگر این گیاه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی اسید اگزالیک میزان جذب کلسیم را در خون کاهش داده و در افراد دارای سنگ کلیه یا فشار خون بالا می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

رشیدی شنگ را یکی دیگر از گیاهان خودروی بهاری دانست که دارای طبیعت سرد و خشک بوده و در پیشگیری از خونریزی معده می‌تواند موثر باشد.

این کارشناس تغذیه سپس کنگر را دارای خواص ضدعفونی‌کننده، تب‌بر، اشتهاآور و... دانست و مصرف آن را برای سلامت قلب و دستگاه گوارش توصیه کرد.

رشیدی افزود: کنگر نیز دارای ماده‌ای به نام "سینارین" است که می‌تواند در کاهش تری‌گلیسرید موثر باشد.


انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار