اعراب خلیج فارس تا سال 2020 میلادی 390 میلیارد دلار بدهی بالا می آورند

انتظار می‌رود تا سال 2020، شش کشور عرب حوزه خلیج فارس برای تامین کسری ناشی از کاهش قیمت نفت، تا 390 میلیارد دلار قرض کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پرس تی وی، «مرکز مالی کویت» در گزارشی پیش بینی کرد همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) در سال 2015 و 2016 با کسری بودجه 318 میلیارد دلاری مواجه شوند.

اقتصاد این 6 کشور که 80 درصد از بودجه‌شان به فروش نفت وابسته است، با کاهش قیمت‌ نفت از اواسط سال 2014 با مشکلات فراوان رو‌به‌رو شده است.

این مرکز در ادامه گزارش خود تصریح کرد این کشورها بخشی از کسری خود را از طریق استقراض و باقی آن را با استفاده از ذخایر مالی خود تامین خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی که یکی از اعضای مهم سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می‌رود، سال گذشته میلادی 26 میلیارد دلار از بانک‌های محلی استقراض کرد و 100 میلیارد دلار نیز از ذخایر مالی خود که تا پایان سال 2014 به 732 میلیارد دلار می‌رسید، استفاده نمود.

به جز عمان و بحرین، دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ذخایر مالی زیادی دارند و بدهی عمومی اندک به آنها اجازه می‌دهد حجم بدهی داخلی و بین المللی خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

کشورهای عرب صادرکننده نفت پارسال در مجموع 160 میلیارد دلار کسری بودجه داشتند، این در حالی است که در سال 2012، این کشورها با مازاد بودجۀ 220 میلیارد دلاری مواجه شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار