اصفهان؛

کارنامه یک قرن فعالیت آموزش و پرورش کاشان با ثبت 100 اثر تاریخی تیک خورد

مدیر اداره آموزش و پرورش کاشان از شناسایی و ثبت یکصد اثر تاریخی شامل مدارک و اسناد افراد و مدارس این شهرستان خبر داد.

محمود خدمتی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: این آثار تاریخی شامل 30 کتاب خطی، 50 تصویر از مدارس و شخصیت ها و 25 سند و مدرک تحصیلی مربوط به تاریخ آموزش و پرورش نوین در کاشان است.

وی گفت: قدیمی ترین سند از این آثار یک کتاب درسی مربوط به سال 1299 هجری شمسی به نام صرف آموزگار نوشته شده است.

به‌گفته‌وی، قدیمی ترین عکس نیز مربوط به شیخ غلامرضا معارفی در سال 1295 هجری شمسی با کمک نایب والی کاشان است که اولینمدرسه را در این شهر راه اندازی کرد.

مدیر اداره آموزش و پرورش کاشان افزود: نخستین سند مکتوب هم مدرک تصدیق ششم ابتدایی است که در سال 1303 هجری شمسی با عنوان شخصی به نام "آقارحیم" صادر شده است.

خدمتی تصریح کرد:با توجه به اسناد موجود، مبصرالممالک، نایب والی کاشان، اولین مدرسه ساز است که در سال 1295 منزل مسکونی خود را جهت تشکیل مدرسه در اختیار مرحوم معارفی قرار داده است.

وی اظهارداشت: یکی دیگر از اسناد مربوط به علی پاشاخان صالح فرزند مبصرالممالک است که منزل محمد غفاری معروف به کمال الملک رادر روستای کله خریده و به عنوان مدرسه صالح ، به آموزش و پرورش اهدا کرده است.

به‌گفته‌وی، آثار مربوط به فعالیت یکصدسالگی آموزش و پرورش کاشان با جلب مشارکت دانش آموزان و سایر شهروندان، خانه بهخانه جستجو می‌شود.

مدیر اداره آموزش و پرورش کاشان، اعلام فراخوان نکوداشت یک صد سالگی آموزش و پرورش کاشان که در پاییز سال جاری برگزار خواهد شد در دیماه 94 را یادآورشد و گفت:د این فراخوان آثاری در رشته های شعر، داستان، مقاله، عکس ، خاطره و فیلماعلام شد تا ضمن جمع‌آوری و معرفی برگزیده آن تقدیر در کتاب مجموعه آثار چاپ شود.

خدمتی نگهداری این کتاب در موزه آموزش و پرورش کاشان را خاطرنشان کرد و گفت: علاقمندان می توانند تا پایان مرداد آثار خود را با موضوع‌هاینقش پیشکسوتان و بازنشستگان آموزش و پرورش، نقش آموزش و پرورش در انتقال فرهنگ و آداب و رسوم و سنتهای فرهنگی و مذهبی، نقش آموزش و پرورش در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نقش خیرین در تعلیم و تربیت به دبیرخانه نکوداشت واقع در آموزش و پرورش کاشان یا به نشانیsadsal.kashanedu.irارسال کنند.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.