لرستان؛

معبد باستانی سرخ دم لکی آثاری تاریخی از دوره قبل از میلاد

معبد باستانی سرخ دم لکی منطقه ای تاریخی در شش کیلومتری شمال غربی کوهدشت است که در دامنه کوه چنگری قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ از این منطقه تاریخی که یک هکتار وسعت دارد آثار و اشیای تاریخی متعددی از دوره تاریخی نخست هزاره یکم قبل از میلاد به دست آمده است.


کارشناسان با تحقیق و مطالعه‌روی اشیاء و آثار بدست آمده دریافتند که منطقه سرخ دم لکی پایتخت پادشاهی به نام"آل پی" بوده که به صورت مستقل حکومت می‌کرده است.


آثار موجود در آن نشان می دهد که وضعیت کوه در نحو انتخاب مکان نقش اساسی را ایفا نموده است . بطوریکه حصار مکشوفه بنابر وضعیت کوه ساخته شده و در کنار پرتگاه های کوه عملکرد تدافعی آن را مشخص‌تر نموده است .


مجموعه محوطه به شکل تراس بندی‌هایی طبیعی است که با دستکاری بشر به شکل سازه پلکانی عظیمی در آمده‌است در سمت شمال غربی این مجموعه تراس‌ها و سازه‌های معماری به فاصله ۳۰۰ متر از محوطه مرکزی، آثاری از یک حصار یا دیوار بزرگ سنگی فرو ریخته دیده می‌شود که راس آن تا قله کوه چنگری امتداد یافته است.


کاوشهای باستان شناسی در این محوطه از سال 1377 آغاز و تاکنون ادامه دارد . اشیاء بدست آمده علاوه بر چند قطعه سنگ با نقش شیر بالدار یک قطعه تابوت سفالی و یک هاون سنگی ، دو کوزه سفالی کوچک و یک سنجاق مفرغی می‌باشند که در حفریات باستان شناسی بدست آمده اند .

در فاصله 30 کیلومتری این محوطه در دامنه کوه کر شوراب روستایی به اسم مشاهده کامل متن سرخ دم لری وجود دارد که در سال های قبل از انقلاب به سرپرستی آقای اشمیت مورد کاوش قرار گرفته است .


این محوطه باستانی( احتمالا مربوط سده 7الی5 ق.م) است که به شماره 3638 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م-ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار