پذیرش بدون کنکور دانشجو برای هر دانشگاهی ممکن نیست

رییس دانشگاه خوارزمی گفت: اینگونه نیست که هر دانشگاهی بتواند برای پذیرش دانشجو بدون کنکور مجوز بگیرد.

محمدعلی سبحان اللهی رییس دانشگاه خوارزمی درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به پیشنهاداتی به آموزش عالی گفت: اگر آموزش عالی، نیاز کشور و عهده دار تولید علم و تربیت نیروی انسانی است، باید توجه بیشتری را به این حوزه داشته باشیم. تخصیص‌های نامناسب باعث می شود تصمیم‌گیری برای اختصاص بودجه به هر بخش بسیار سخت شود و حتی گاهی به بعضی بخش‌های مهم کمتر توجه شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کاهش اعتبار بخش پژوهشی روی پیشرفت علم و دانش و فناوری اثر می گذارد و به تدریج باعث فراموش شدن وظیفه اصلی آموزش عالی می شود، یعنی ممکن است خدمت رسانی به دانشجویان برای تربیت و تحصیل آنها با کیفیت کمتری صورت گیرد. 

سبحان‌اللهی اظهار اشت: به همین دلایل، با توجه به منابع محدود باید اولویت گذاری شود و با این روند کارهای دانشگاه جلو روند و بخش‌های مختلف در راستای اهداف هدایت شوند. همچنین باید تصمیم به سرمایه گذاری روی بخش‌‌هایی گرفت که می توانند بازدهی بالایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید جلوی توسعه کمی دانشگاه‌ها را گرفت، تصریح کرد: آموزش عالی با ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی باید از سرمایه گذاری‌ها بهینه استفاده کند، مانند ادغام دانشگاه علوم اقتصاد با دانشگاه خوارزمی که این گونه ساماندهی شد. 

رییس دانشگاه خوارزمی درخصوص راه اندازی پردیس‌های دانشگاهی یادآور شد: فلسفه راه اندازی پردیس‌های دانشگاهی تامین مالی دانشگاه ها بوده و این توسعه می تواند کیفیت را تحت تاثیر قرار دهد چرا که به عنوان مثال استادی که 10 ساعت باید به تدریس بپردازد با تدریس در این پردیس‌ها علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ها، ساعات تدریسش افزایش می یابد و درنهایت ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد. 

وی با بیان اینکه کیفیت باید خط قرمز آموزش عالی باشد و نباید فدای کمیت شود، خاطرنشان کرد: بحث مجوز پذیرش دانشجو بدون کنکور، این گونه نیست که هر دانشگاهی بتواند برای این کار مجوز بگیرد اما به برخی دانشگاههایی که شرایط و امکانات لازم را داشته باشند، اجازه داده می شود که چند دانشجو را به صورت پولی و بدون کنکور پذیرش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار