یادداشت/

راند پایانی خانه تکانی‌های دولت

دوباره قطار عزل و نصب‌های دولت یازدهم در حال سوار و پیاده کردن مسافران جدیدی است.

سما.........
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  دوباره واژه عزل ونصب در کابینه یازدهم آن هم در آخرین سال عمر دولت روحانی در میان محافل سیاسی شنیده می‌شود. 

این زمزمه های تغییر در بدنه کابینه آنجایی بیشتر نمود پیدا می‌کند که کمتر از یک ماه دیگر مجلس دهم روی کار خواهد آمد، گزینه‌های پیشنهادی تغییر اینبار کابینه یازدهم فانی وزیر آموزش و پرورش، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، و نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن وتجارت است، دولت انجام این تغییرات را به عنوان یک گزینه در نظر دارد اما اینکه نسبت به آن اقدام کند یا خیر؟ و چه زمانی را برای این تغییرات انتخاب کند و یا اینکه دست به تغییرات در چه سطوحی بزند هنوز محل سوال است. 

بدون شک همگان می‌دانند وزرای روحانی از طیف‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا هستند که تا به امروز برخی از آنها موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌اند، که می‌توان یکی از این موفقیت‌ها را توافق هسته‌ای و لغو بخشی از تحریم‌ها دانست؛ البته در این راستا انتقادی بر این امر وارد است، دولت بیشتر زمانش را صرف حل وفصل مذاکرات هسته‌ای کرد، البته باید به این مسئله توجه کرد که به دنبال این اتفاق باید به سمت گسترده شدن پیروزی‌های دیگر در عرصه های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و علمی رفت تا بتوان در آینده حرفی برای گفتن داشت لذا بر این اساس یکی از عوامل موفقیت را  می‌توان تغییر برنامه‌های دولت و پررنگ کردن برخی بخش‌ها دانست.

در این راستا برخی نیز بر این امر اعتقاد دارند که دولت در شرایطی دست به ترمیم کابینه زده که کشور تا حدودی از آرامش نسبی و ثبات در فضای اقتصادی و سیاسی برخوردار است و در پی استقرار مجلس دهم برخی گزینه‌ها تغییر می‌کنند، چراکه برخی از راه یافتگان به مجلس دهم اغلب دارای گرایش اعتدالی و اصلاح‌طلبانه هستند و تعامل با دولت از جمله برنامه‌های آنان است.

زمزمه تغییرات در آخرین سال کابینه یازدهم درحالی مطرح شده که اخیرا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در خصوص برخی خبرهای منتشر شده در خروجی برخی رسانه ها درباره تغییر وزیر آموزش و پرورش گفت: هر سال چنین گمانه زنی هایی مطرح می شود و امر تازه ای نیست؛ با این حال دولت تصمیمی بر تغییر در رأس وزارت آموزش و پرورش ندارد.

سخنگوی دولت افزود: فانی از فرهنگیان با تجربه است که همه مراحل کار فرهنگی را در مقاطع مختلف سپری کرده و یکی از باتجربه ترین وزرای آموزش و پرورش پس از انقلاب به شمار می رود، بنابراین دولت بنایی بر تغییر در این وزارتخانه و حتی وزارتخانه های دیگر ندارد.

این اظهارات نوبخت درحالی مطرح می‌شود که اخیرا سید حمید حسینی از فعالان عرصه اقتصادی  در مورد تغییراتی در کابینه یازدهم گفته است: شنیده ام که قرار است تغییراتی در کابینه دولت یازدهم رخ دهد و دلیلش شاید شرایط جدیدی  است که در عرصه‌های گوناگون  کشور ایجاد شده است.

حسینی در مورد اینکه تصور می‌کند تغییرات در کدام وزارتخانه‌ها باشد، اظهار داشت: آن طور که من شنیدم تغییرات در وزارتخانه‌های اقتصاد، ورزش و جوانان و صنعت و معدن است البته برخی می‌گویند در معاونت‌ها هم شاهد تغییراتی خواهیم بود.

وی افزود:  تا زمانی که این تغییرات از سوی رئیس جمهور اعلام نشود تنها در حد یک گمانه‌زنی است، نیمی از عمر دولت گذشته  و در این سال‌ها تغییراتی در کشور از جمله تغییر در وضعیت اقتصادی و سیاسی و ... ایجاد شده، لذا بر همین اساس برنامه‌های وزارتخانه‌ها هم باید متناسب با این تغییرات تنظیم شود و افرادی بر سر کار بیایند که توانایی اعمال این تغییرات را داشته باشند.

با توجه به اینکه ترمیم دولت اساسا کار درست و منطقی است و انتظار می‌رود که رییس جمهور نسبت به آن به عنوان یک اصل مدیریتی اقدام کند چرا که به دنبال عزل ونصب های وزرا و معاونینی که احساس مسئولیت کمتری داشته یا با سیاست‌های دولت همسو نبوده‌اند با تذکر و تشویق می‌توان امیدواری مردم نسبت به دولت را افزایش داد، به گونه‌ای که این تغییرات نشانگر این شود که دولت در پیگری اهداف خود جدی است، اما زمزمه‌های تغییر در کابینه یازدهم زمانی مطرح شده که امسال آخرین سال از عمر این دولت است و این سوال را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا تغییر در کابینه روحانی در این مقطع زمانی به صلاح  کشور است یا خیر؟ و آیا این تغییرات می‌تواند نتایج مثبتی برای آینده کشور داشته باشد؟!

با این وصف بر کسی پوشیده نیست که کشف و بکارگیری مدیران کارآمد و توانمند فارغ از جهت گیری‌های جناحی قطعا می‌تواند کمک بزرگی در تحقق اهداف دولت‌ها کند، اما متاسفانه  یکی از خلاء‌های موجود در عرصه مدیریتی کشور، عدم حاکمیت مدیریت دانش و به هدر رفتن تجارب نیروی انسانی در اثر چنین تغییراتی است، این نقیصه مختص این دولت نبوده و باید در سطوح راهبردی، مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

به امید روزی که دولتها فارغ از تاثیرهای سیاسی و جناحی در چنین عزل و نصب‌هایی تنها قرابت سیاسی را به عنوان تنها معیار انتخاب افراد در دولت‌ها در نظر نگیرند. 

یادداشت از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار