تبریز؛

برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایری قره قیه اذربایجان شرقی

فرماندار کلیبر از برگزاری بیست و سومین دوره جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایری قره قیه اذربایجان شرقی در 17 اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت: این جشنواره برای نخستین بار در سطح شمال غرب کشور در قشلاق 'هارنا' این شهرستان برگزار می شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بابایی در حاشیه نخستین جلسه هماهنگی این جشنواره گفت: جشنواره فرهنگی ورزشی عشایری قره قیه شهرستان کلیبر در آذربایجان شرقی پیش از این 21 دوره در سطح استانی برگزار شده است.

وی افزود: این جشنواره با حضور خواهران و برادران عشایری از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان و اردبیل در رشته های دو و میدانی، اسب سواری و طناب کشی برگزار می شود.

وی گفت: همزمان با این جشنواره کوچ نمادین عشایر و بازارچه محصولات عشایری نیز برگزار می شود و 16 اردیبهشت سال جاری نیز شاهد برگزاری بازی های بومی و محلی عشایر خواهیم بود.

بابایی افزود: تاکنون با همکاری و هماهنگی مسئولان استانی و شهرستانی 22 دوره از این جشنواره همزمان با آغاز کوچ عشایر در اردیبهشت ماه در سطح عشایر آذربایجان شرقی برگزار شده است.

وی برگزاری این جشنواره را بهانه‌ای برای معرفی قابلیت‌های کلیبر طبق سند تدبیر و توسعه این شهرستان عنوان کرد و گفت: ایجاد کمپ های عشایری و روستایی از محورهای سند تدبیر و توسعه کلیبر است که در سایه شناساندن ظرفیت‌های عشایری و روستایی و ترویج فرهنگ بوم گردی میسر می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کلیبر نیز گفت: منطقه عشایرنشین آذربایجان شرقی در کلیبر قرار دارد و ظرفیت های اقتصادی عشایر می تواند در خدمت توسعه بخش گردشگری این شهرستان باشد.

کریمی با اشاره به اینکه منطقه ارسباران پایتخت ورنی ایران و جهان است، گفت: بیش از دو هزار و 500 نفر ورنی باف در این شهرستان شناسایی ‌شده که به ‌طور میانگین توان تولید 60 هزار مترمربع ورنی در سال را دارند.

وی افزود: ورنی محصولی با نشان ملی بوده و روستای نجف تراکمه این شهرستان با 400 خانه روستایی که همگی آنها در تولید ورنی فعال است، از روستاهای فعال صنایع‌دستی در کشور است که در آینده‌ای نه‌چندان دور ثبت ملی می شود.

جشنواره فرهنگی و ورزشی قره قیه که در تقویم جشنواره های کشور به ثبت رسیده است هر ساله پذیرای گردشگران و بازدید کنندگان از مناطق مختلف کشور است.

کلیبر با حدود 50 هزار نفر جمعیت در کرانه جنگل های ارسباران قرار دارد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار