باید متولی پاسخگو در حوزه سلامت توسط مجلس مشخص شود/ میزان مجازات برای متخلفان کافی نیست

رئیس سازمان غذا و دارو از لزوم مشخص شدن متولی پاسخگو در حوزه سلامت توسط مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست خبری‌ که در سازمان غذا و دارو به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص طرح تحول سلامت گفت: امسال سال پایانی اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت در چارچوب طرح تحول سلامت است که باید به نتیجه برسد.

وی افزود: سال 96 سال انتخابات است و تلاش‌های غذا و دارو در طول 2.5 سال گذشته به نتیجه می رسد که برخی از این برنامه ها از جمله برنامه نشانگر تغذیه‌ای که قول داده بودیم تا سال 94 برای همه محصولات غذایی درج شود که 100 درصد آن عملی نشد، توسط وزیر بهداشت معرفی می‌شود.

وی در ادامه گفت: موضوع دیگر اجرای سیاست‌های سلامت‌محور برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر با اقداماتی همچون کاهش شکر، قند و چربی است. همچنین پورتال دارویی و غذایی برای شفاف‌سازی فرایند‌ها و دستیابی به اطلاعات کامل برای کنترل زنجیره غذایی و فراهم کردن زیرساخت مناسب برای سهولت کنترل و رسیدن به اقتصاد مقاومتی در سال 95 نیز از جمله برنامه‌های سازمان غذا و دارو است.

دیناروند عنوان کرد: در هفته سلامت روزی را برای شرکت‌های دارویی و غذایی در جهت کاهش وابستگی‌ها و ارتقاء توانمندی ملی اختصاص می‌دهیم.

وی در خصوص هشدار سازمان جهانی برای جمع‌آوری واکسن‌ها توضیح داد: هشدارها در سطح ملی ناشی از عوارض جانبی فرآورده‌های تقلبی و یا قاچاق است. خوشبختانه اغلب هشدارهای سازمان جهانی بهداشت به بازار داخلی ایران مربوط می‌شود اما پیش می‌آید که شامل ایران نیز بوده است که منجر به حذف داروها از بازار ایران شده است که در طول سال حدود 40 تا 70 مورد فراخوان جمع‌آوری دارو به صورت گسترده و جزئی داشته‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد ممنوعیت مصرف برخی از روغن‌های مایع گفت: روغن جامد به دلیل وجود اسید چرب ترانس بسیار مضر است اما متأسفانه هنوز در ایران مصرف بالایی دارد.سازمان غذا و دارو مصرف روغن جامد را به جز در برخی از صنایع ممنوع کرده است و توصیه می‌کنیم که مردم برای مصارف خود از روغن سویا و زیتون و برای سرخ کردن از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنند.

وی افزود: اینکه در فضای مجازی گفته می‌شود که از روغن‌های مایع استفاده نکنیم و یا روغن‌های وارداتی را مصرف کنیم، این شایعاتی بیش نیست چراکه 90 درصد روغن مصرفی در ایران وارداتی است؛ بنابراین این شایعات فقط می‌خواهد مردم را به سمت مصرف محصول خاصی سوق دهد.

دیناروند افزود: بهترین کار تهیه دانه‌های روغنی و استخراج روغن آن در داخل کشور است اما تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد، همچنان ناچار به استفاده از روغن‌های وارداتی هستیم.
 
وی در خصوص طرح مطرح شده در مجلس برای سازمان غذا و دارو گفت: این طرح در حال حاضر هنوز در مجلس به تصویب نهایی نرسیده است؛ این طرح همان تشکیل سازمان ملی استاندارد است که از نظر سازمان غذا و دارو چند ماده از آن مشکل جدی دارد. چراکه با سیاست‌های مقام معظم رهبری مغایرت دارد و موجب توصیه موازی‌کاری می‌شود و این هیچ سودی برای سازمان غذا و دارو ندارد. بنابراین ما ترجیح می‌دهیم که این طرح به تصویب نرسد ما موازی کاری را برای مسئله آب معدنی‌های تقلبی هم داشتیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص جایگزینی نان صنعتی به جای نان سنتی گفت: در حوزه تولیدات سنتی مثل نانوایی‌ها سازمان غذا و دارو مسئولیت نظارت مستقیم را ندارد، چراکه هزاران واحد پخت نان سنتی در کشور وجود دارد که نظارت بر آنها دشوار است و می‌توان 10 واحد صنعتی به جای آن  قرار دهیم تا بسیاری از مشکلاتی که در شیوه پخت نان سنتی استفاده از افزودنی های غیرمجاز مثل جوش شیرین هست را حذف کنیم.

وی در ادامه گفت: اگرچه قیمت نان صنعتی بیشتر از سنتی است اما نان‌های صنعتی سالمتر هستند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو نظارت بر سیلوها و کارخانه‌های آرد سازی را بر عهده دارد که ‌می‌توان گفت همکاران 70 درصد زمانشان را صرف نظارت بر نانوایی قنادی و مراکز تغذیه‌ای می‌کنند. در نتیجه ما برنامه‌هایی برای نظارت بر غنی‌سازی آرد و همچنین میزان جوش شیرین در دستور کار داریم.

دیناروند با بیان اینکه 250 آزمایشگاه برای نظارت بر سلامت مواد غذایی و دارویی به ما کمک می‌کنند، گفت: برای نظارت بر سلامت غذا و دارو از همه ظرفیت‌های کشور استفاده می کنیم.

وی تأکید کرد: نیازی به اصلاح مدیریتی نداریم اگر کسی عزل شده است، دلیل کوتاهی در انجام وظایف نبوده است.

دیناورند در خصوص معرفی و شناسایی تخلف‌ها در حوزه غذا و دارو بیان کرد: وظایف نظارتی سازمان غذا و دارو موجب شده است که گاهی با تولیدکننده‌ها و یا عرضه‌کننده‌ها برخورد داشته باشیم که در این موارد گاهی به دلیل به خطر افتادن شغل صدها نفر، نامی از متخلف برده نمی‌شود و بعضی اوقات که مخاطره فوری باشد نام متخلف را اعلام می‌کنیم تا از آسیب جدی جلوگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علت اصلی ادامه دار شدن تخلفات در حوزه غذا و دارو، نبود مجازات کافی است، تا جایی که در خصوص ماجرای پالم اکثر مجازات‌ها کمتر از یک میلیون‌تومان و حداکثر آن 18 میلیون تومان بوده است که متأسفانه این مقاله نمی‌تواند جلوی این تخلف‌ها را بگیرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار