تردد خودروهای بنزینی ممنوع شد!

کشور هلند در تلاش است استفاده از هرنوع خودروی دیزلی و بنزینی را تا سال ۲۰۲۵ ممنوع اعلام کرده و تنها به خودروهای برقی اجازه تردد در خیابان‌ها و شهرهای این کشور را دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان خودروهای برقی و بدون راننده آینده حمل و نقل عمومی در جهان را تشكیل خواهند‌داد، اما پرسش اینجاست كه این آینده از كی آغاز خواهد‌شد؟

ظاهرا هلند تصمیم گرفته آن را از 9 سال دیگر آغاز كند. ظاهرا هلندی‌ها تصمیم دارند تا سال 2025 تمامی خودروهای كشور خود را به خودروهای برقی تبدیل كنند، اگرچه خودروهای سوخت فسیلی موجود تا زمانی كه موتور آنها از كار بیافتد، اجازه تردد خواهند‌داشت.
 
اگرچه این طرح به نظر كمی عجولانه و غیرعملی می‌آید، اما اكثریت نمایندگان مجلس هلند از آن پشتیبانی كرده‌اند و این به آن معنی است كه این طرح ممكن است به زودی به قانون تبدیل شود. براساس این طرح تمامی خودروهای آلاینده از دور خارج می‌شوند، دست‌كم در زمان فروش خودروهای جدید دیگر خبری از خودروهای بنزینی و دیزلی نخواهد‌بود. در این صورت خودروهای كم‌مصرف هیبریدی نیز ممنوع خواهند شد اما خودروهای هیدروژنی اجازه تردد خواهند‌داشت.
 
این اولین‌باری نیست كه هلند از چنین طرح زیست‌محیطی بلند‌پروازانه‌ای با هدف متحول‌سازی فناوری حمل‌و‌نقل پشتیبانی كرده‌است. این كشور درحال حاضر مشغول احداث خطوط راه‌آهن متكی بر انرژی باد است و در تلاش است خیابان‌ها و جاده‌های خود را به فناوری خورشیدی مجهز سازد.   
 
نكته جالب توجه در این طرح،‌ كوتاه‌ بودن زمانی است كه برای عملی كردن آن درنظر گرفته شده‌است، كمتر از یك دهه زمان برای تبدیل صنعت خودروسازی كنونی هلند به صنعتی كاملا برقی. البته درحال حاضر هلندی‌ها بیشترین میزان نفوذ‌پذیری خودروهای برقی را نسبت به دیگر كشورهای جهان تجربه كرده‌اند.
 
در سال 2015 بیش از 43 هزار دستگاه خودروی برقی در هلند خریداری شده‌است و سهم این خودروها در بازار هلند به 9.6 درصد رسیده‌است. اگرچه هلند از این نظر از كشور نروژ جایگاهی پایین‌تر دارد، اما كشورهای دیگر مانند آمریكا یا بریتانیا برای رسیدن به جایگاهی مانند هلند زمان بسیار طولانی در پیش رو دارند. (سهم خودروهای برقی در بازار نروژ 22.39 درصد،‌در آمریكا 0.66 درصد،‌ و در بریتانیا 1.1 درصد است).
 
طرح هلندی‌ها تنها سیاستمداران را ملزم به سیاست‌گذاری‌های جدید نمی‌كند،‌بلكه كارخانه‌های خودروسازی را نیز وادار می‌كند تا تولید خودروهای برقی را 10 برابر سازند. با این همه برخی از منتقدان طرح آن را بیش از اندازه بلند‌پروازانه توصیف كرده و معتقدند تا 9 سال دیگر نهایتا 15 درصد از خودروهای هلند برقی خواهند‌بود.

منبع:همشهری

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.