آموزشگاه حرفه‌ای صنعت نفت آبادان یکی قدیمی‌ترین آموزشگاه صنعت نفت خاور میانه است که خصصین زیادی را این صنعت در کشور آموزش داده است.

  به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ از آموزشگاه حرفه‌ای پالایشگاه آبادان واقع در خیابان مرحوم دهداری به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صنعت نفت و الگوی موفق تربیت نیروی فنی و متخصص در ایجاد شغل در بخش صنعت یاد می‌شود.
در گذر از خیابان مرحوم دهداری آبادان، روبروی ورزشگاه تختی این شهر، ساختمان آموزشگاه حرفه‌ای پالایشگاه آبادان خودنمایی می‌کند. تابلو رنگ و رو رفته این آموزشگاه هنوز بر سر در این آموزشگاه خودنمایی می‌کند و با نگاه به آن، سال تاسیس ۱۳۱۲ بر روی این تابلو بیانگر سابقه تاریخی این ساختمان و آموزشگاه است.
پالایشگاه آبادان به منظور تربیت نیروی فنی، آموزشگاهی با عنوان artisan school یا آموزشگاه حرفه‌ای یا کارخانهٔ کارآموزان تاسیس کرد. همزمان با فعالیت‌های پالایشگاه آبادان در سال ۱۳۱۲، آموزشگاه حرفه‌ای این شرکت در فضایی به مساحت ۱۱ هزار و ۱۱۵ متر مربع احداث و راه اندازی شد و از‌‌‌ همان زمان، آموزش کارآموزان در رشته‌های مختلف فنی آغاز شد.
بر اساس اسناد، کارآموزان ابتدا در یک دوره پنج ساله، سپس یک دوره سه ساله و در آخر یک دوره دو ساله را پشت سر می‌گذاشتند. از این آموزشگاه به عنوان الگوی اولیه راه اندازی هنرستان‌های و نظام کاردانش در ساختار آموزش و پرورش ایران یاد شده و از شهید «نواب صفوی» به عنوان یکی از کارآموزان افتخار آفرین آموزشگاه حرفه‌ای شرکت پالایش نفت آبادان یاد می‌شود.
آموزشگاه حرفه‌ای پالایشگاه آبادان با مدیریت قوی و سختگیر از بین نوجوانان در هر سطح اجتماعی جذب کارآموز می‌کرد و کارآموزان، می‌توانستند در نظام آموزش و پرورش موسوم آن زمان در رشته‌های ریاضی، طبیعی و ادبی تحصیلات نظری خود را ادامه دهند.
کارآموزان آموزشگاه حرفه‌ای پالایشگاه آبادان پس از اتمام تحصیل موفق به دریافت دیپلم متوسطه می‌شدند و همزمان در آموزشگاه حرفه‌ای به فراگرفتن اصول اولیه صنعت و تکنولوژی می‌پرداختند. دانش آموختگان در این آموزشگاه بر اساس توانایی فنی در واحدهای مختلف پالایشگاه آبادان نظیر برق، آب و مکانیک، تراشکاری، عملیات پالایش در پالایشگاه آبادان به عنوان کارگر فنی مشغول به کار می‌شدند.
 بر اساس اسناد و مدارک وزات نفت، این آموزشگاه و دانش آموختگان آن نقشی بی‌بدیلی در توسعه بدنه صنعت نفت ایران ایفا کرده و جایگاه والایی در مدیریت لایه‌های اجتماعی آبادان ایفا کردند.
 تربیت چندین هزار نفر نیروی تکنسین فنی قابل و ماهر در این آموزشگاه در کنار دانشگاه صنعت نفت آبادان که بیشتر آن‌ها در سال‌های بعد، جزء مدیران لایق صنعت نفت کشور شدند، بالندگی و هدفمندی و پرورش نگاه صنعتی در جزئی‌ترین لایه‌های اجتماعی شهر آبادان را به همراه داشت. این آموزشگاه پس از سالیان دراز خاموشی و فراموشی، قرار است با دستور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و مدیر عامل پالایشگاه آبادان، به بخشی از طرح موزه‌ها و اسناد صنعت نفت ایران و موزه نفت آبادان تبدیل شود.
در مرحله نخست طرح موزه نفت آبادان، آموزشگاه حرفه‌ای پالایشگاه، جرثقیل تاریخی اکوان، مجتمع فرهنگی انکس و منازل تاریخی پالایشگاه، نیروگاه تاریخی تامین برق پالایشگاه و شهر آبادان و نخستین جایگاه فروش و عرضه بنزین کشور، بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
مدیر روابط عمومی پالایشگاه آبادان و نماینده طرح موزه‌های صنعت نفت در شرکت پالایش نفت آبادان نیز از راه اندازی موزه نفت آبادان طی پنج مرحله با نظر مساعد وزیر نفت خبر داد.
فرشید خائیز گفت: مرکز آموزش کارآموزان صنعت نفت (تکنیکال اسکول) در سال ۱۳۱۲ با فضایی بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع جزو نخستین مراکز آموزش حرفه‌ای صنعت نفت در خاورمیانه است که صد‌ها نفر از ان فارغ التحصیل و در این صنعت مشغول به کار شدند. وی اظهار داشت: در این مرکز آموزش‌هایی فنی و حرفه‌ای همچون، ابزار دقیق، جوشکاری، مکانیک، نجاری، برق صنعتی، ریخته‌گری به دانش آموزان ارائه می‌شد. خائیز گفت: به منظور ایجاد موزه نفت ده‌ها قطعه و ماشین آلات متعلق به این مرکز جمع آوری شده است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.