دلجویی از خاندان سعودی یا خداحافظی دیپلماتیک؛

تفاله های سعودی همچنان "متحدان خاموش واشنگتن" هستند

سفر اوباما به عربستان در حالی صورت می گیرد که به نظر می رسد چندان به مذاق متحدان آمریکا در خلیج فارس خوش نیاید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا برای چهارمین بار است که به عربستان سفر می‌کند. اهدافی همچون شرکت در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جهت مذاکره در خصوص بحران یمن، بحران سوریه و چگونگی مقابله با داعش، برای این سفر اعلام شده است.قرار است سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس،‌ در ریاض با رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران نیز گفت‌وگو کنند.

تفاله های سعودی همچنان

ریاض به همراه همپیمانانش در شورای همکاری خلیج‌فارس که اخیراً از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران در نشست‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند، در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا تلاش دارد تا پرونده آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی می‌نامد مطرح کند تا از این مسیر از یک سو حمایت آمریکا از سیاست‌های منطقه‌ای خود را القا کرده و از سوی دیگر مکانیسمی تهاجمی علیه ایران و محور مقاومت در منطقه را با جلب حمایت این کشور به عنوان یک قدرت بین‌المللی ایجاد کند.

در ادامه کارشکنیهای عربستان علیه ایران؛ تلاش رژیم ریاض برای ائتلاف‌سازی سازمانی علیه تهران

تفاله های سعودی همچنان

تلاش عربستان سعودی در جهت ائتلاف‌سازی و ایجاد اجماع منطقه‌ای و سازمانی در قالب سازمان‌های منطقه‌ای بطور مشخص شورای ‌همکاری خلیج‌فارس، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در جهت بحران‌سازی برای ایران و محور مقاومت به تلافی شکست‌های میدانی و سیاسی که ریاض در بحران سوریه، عراق تاکنون جز نابسامانی و بی‌ثباتی در منطقه بدنبال نداشته است و در عمل در عرصه بین‌المللی و افکار عمومی جهانی موجب منفور شدن بیش از پیش حکومت این کشور و رسوایی آل‌سعود و انزجار عمومی نسبت به سیاست‌ها و رفتار آنها شده است. عربستان برای فرار از این وضعیت و توجیه اعمال خود تلاش می‌کند تا اذهان را متوجه تهدید ساختگی بنام ایران‌هراسی کند.

 راهبرد دوگانه واشنگتن

تفاله های سعودی همچنان

آمریکا برای جلب نظر دوباره همپیمانان عربش که بواسطه توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 زیر نظر شورای امنیت از یک‌سو و سیر تحولات منطقه از جمله نزدیک شدن بحران سوریه به حل و فصل سیاسی در مسیری خلاف انتظار آنها تا جایی که امروز وزیرخارجه آمریکا به سران شورای‌همکاری توصیه می‌کند از رفتن اسد حرفی نزنند، از سوی دیگر ناکامی مفتضحانه ائتلاف سعودی در جنگ یمن، تروریستی نامیدن حزب‌الله و از دست دادن عراق، خشمگین و سرخورده شده‌اند و دیوانه‌وار و بی‌محابا دست به آتش‌افروزی و تبلیغ جنگ در منطقه می‌زنند، می‌خواهد با ایجاد پیمان‌های جدید نظامی و همگامی با اقدامات ضد ایرانی و ضد محور مقاومت، از آنها دلجویی کند.

تلاش برای اجرایی کردن برنامه ایجاد سپر دفاع موشکی در خلیج فارس با اعراب و وعده همکاری ناتو و شورای همکاری خلیج فارس نه تنها قوت قلبی برای متحدان سرخورده امروز آمریکا خواهد بود که جا پای آمریکا را هم در این منطقه محکم خواهد کرد.  حضور اوباما در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را با دستور کاری ضدایرانی و ضدمحور مقاومت و به منظور ایجاد پیمان‌های جدید نظامی میان اعراب با آمریکا و ناتو متوجه راهبرد جدید آمریکا پس از ناکامی متعدد برنامه‌های پیشین  این کشور برای تغییر نقشه غرب آسیا برآورد می گردد.

تفاله های سعودی همچنان

شکست طرح خاورمیانه بزرگ و خاورمیانه جدید و سپس وقوع بیداری اسلامی در منطقه که عملاً مسیر تحولات و دگرگونی غرب آسیا را بر خلاف پیش‌بینی و طراحی آنها تغییر داد، موجب شد تا آمریکا به کمک متحدان عرب خود با ایجاد یک جنگ درون تمدنی اسلامی که از سوریه آغاز شد و امروز به یمن رسیده و ترکش‌های آن‌را در عراق و لبنان هم می‌توان دید با بکارگیری تروریست‌ها و خلق پدیده‌ای جدید بنام داعش، نیازمندی منطقه را به قدرت بازدارندگی خود افزایش دهند.

تفاله های سعودی همچنان

 حالا که مدیریت بحران در سوریه از دست عربستان و ترکیه و حتی آمریکا خارج شده و گروه مورد حمایت ائتلاف عربستان هم ناگزیر پای میز مذاکره آمده‌اند، اوباما بدنبال ایجاد یک مدل امنیتی با اعراب است تا با ایجاد ائتلاف‌های نظامی جدید مانند طرح مشترک دفاع موشکی یا پیمان همکاری میان ناتو و شورای همکاری خلیج‌فارس از یک سو به متحدان خود نوعی احساس اطمینان خاطر و امتیاز بدهد و از سوی دیگر خود بصورت مستقیم در بحران‌های غرب آسیا مداخله نکند و مدیریت از راه دور را بر منطقه اعمال کند. واشنگتن بدنبال ایجاد سامانه امنیتی جدیدی در منطقه است که هم خواسته اعراب و هم راهبرد آنها را در مقابله با هژمونی هسته‌ای و نفوذ ایران و تقویت محور مقاومت تأمین می‌کند.

تفاله های سعودی متحدان خاموش ایالات متحده

تفاله های سعودی همچنان

پس از این که زمزمه های انتشار سندی 28 صفحه ای از نقش عربستان سعودی در حادثه 11 سپتامبر منتشر شد حالا سعودی ها آمریکا را تهدید کرده اند که در صورت انتشار این سند میلیاردها دلار سرمایه  این پادشاهی که نزد آمریکا است را به فروش خواهد رساند. در طول هفته های گذشته دولت وبرخی از نمایندگان کنگره تلاش زیادی کرده اند که جلوی انتشار این سند را بگیرند و تهدید سعودی باعث شدت گرفتن بحث ها میان مقامات آمریکایی شده است تا جایی که مقامات دولتی به سناتورها هشدار داده اند در صورت انتشار این سند شاهد یک زلزله اقتصادی خواهند بود.

اما در حالی که اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با ملک سلمان پادشاه سعودی روز چهارشنبه عازم ریاض می شود اطلاعاتی در دست نیست که آیا انتشار این سند نیز بخشی از مذاکرات این دو هست یا نه. سخنگوی سفارت سعودی در آمریکا هم از پاسخ به سوالی در این مورد خودداری کرده است. در کنار فشارهای سناتورها به دولت برای انتشار این سند، صداهای مختلفی از کنگره آمریکا در مخالفت با اتحاد چندیدن دهه ای با عربستان در حال شنیده شدن است تا جایی که هفته پیش دو سناتور آمریکایی لایحه ای را پیشنهاد دادند که به موجب آن فروش سلاح به عربستان که طی دوره اوباما افزایش پیدا کرده، ممنوع می شود.

سفر دیپلماتیک یا خداحافظی دیپلماتیک

تفاله های سعودی همچنان

انتقادهای تند چند روز گذشته باراک اوباما از عربستان سعودی هنوز هم انتقادات رسانه های سعودی در پی دارد، به طوری که ارزیابی می شود این واکنش ها، بر سفر  رئیس جمهوری آمریکا به عربستان تاثیر منفی بگذارد. پیش از این باراک اوباما در گفت وگو با مجله "آتلانتیک" گفته بود که رقابت منطقه ای میان عربستان و ایران، به تغذیۀ کشمکش ها دریمن، عراق و سوریه منجر شد و عربستان باید مشارکت رقیب سرسخت خود را در ادارۀ منطقه بپذیرد.

در ادامه گسترش دامنه اختلافات واشنگتن با مهره نیم سوز منطقه ای خود؛ روزنامه نیویورکی "دیلی نیوز" با انتشار عکسی از ملک سلمان در صفحه اول خود به همراه برجهای دوقلو و تیتر "تفاله های سعودی" به این موضوع پرداخت. پیشتر روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" اعلام کرد که مقامات سعودی، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را تهدید کرده اند که دارایی های خود به ارزش 750 میلیارد دلار را از این کشور خارج می کنند.

سفر اوباما به عربستان در حالی صورت می گیرد که به نظر می رسد چندان به مذاق متحدان آمریکا در خلیج فارس خوش نیاید. با این حال تلاش های دیپلماتیک اوباما در منطقه تا حدودی می تواند پیش زمینه ای مناسب برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2016  باشد. کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس عمیقاً با اظهارات اوباما مبنی بر اینکه ایران منبع اصلی مشکلات در منطقه نیست، مخالفت کرده اند. بر این اساس، روابط واشنگتن و کشورهای حوزه خلیج فارس از اوایل سال جاری میلادی با توافقنامه مشترک ایران و مقامات 5+1 به شدت تیره وتار شده بود. با این حال دولت آمریکا در تلاش است وانمود کند سیاست هایش با کشورهای منطقه کاملاً روشن و واضح است.

به هر روی باراک اوباما ماه های پایانی خود را در کاخ سفید می گذراند و به زودی کاخ ریاست جمهوری آمریکا پذیرای مستاجر دیگری خواهد بود. بنابراین انتظار می رود واپسین پرواز رییس جمهور آمریکا به مقصد ریاض نوعی خداحافظی دیپلماتیک و دلجویی از خاندان سعودی قلمداد گردد.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
حیف تفاله نیست. باید به سعودی ها گفت اشغال..... این سعودی ها کثیف ترین انسان ها هستند......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
در اینکه 11 سپتامبر زیر سر عربستان وآمریکا بود شکی نسیت در این روز تمامی کارمندان یهودی تبار مرخصی بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
درود بر ایران، مرگ بر مزدوران و جیره بگیران سعودی که سرباز صفر آمریکا در منطقه هستند