شیراز؛

قلب، تپش، زندگی

قلب کلید شهر زندگی و زندگی در ضربان قلب است که ابراز وجود می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ امروز سالروز نخستین پيوند قلب در جهان است که در سال 1994 میلادی صورت گرفت. 
نخستین پیوند موفق قلب در ایران هم سی ام دی ماه 1370و دومین پیوند قلب با فاصله 6ماه بعد در تهران انجام شد. 

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: اهداء کننده قلب یک فرد مرگ مغزی است که سن او  می تواند بین سن جوانی تا میانسالی باشد، اما به سبب کمبود شدید دهنده قلب حتی تا مرز 60 سالگی یا بالاتر هم فرد می تواند اهدا کننده قلب باشد؛ به شرط اینکه شرایط فیزیکی قلب سالم باشد . 

محمد علی بابایی بیگی با بیان اینکه دهنده قلب نباید مبتلا به بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت  سی، ایدز و سرطان باشد، افزود: ارزیابی قلب دهنده از نظر آسیب شناسی باید با دقت بوسیله تیم پیوند صورت گیرد.  

او اظهار کرد: جراحی پیوند 2 ساعت طول می کشد، اما بیمار از 2 ماه قبل از پیوند آماده می شود و تحت مراقبت های مربوط به نگهداری بخش پیوند قلب قرار می گیرد . 

بابایی بیگی بیان کرد: از سال 1383 تاکنون پیوند قلب به صورت منظم در بیمارستان های نمازی و شهید فقیهی شیراز صورت گرفته و سالانه بین 3 تا 5 مورد پیوند قلب در شیراز به ثبت می رسد. 

این فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه وضعیت کشور ما از نظر تجهیزات پزشکی خوب و مانند دیگر کشورهای خاور میانه است افزود: کمبود تجهیزات نمی تواند مانع از انجام عمل پیوند قلب شود و بیشترین آمار پیوند قلب مربوط به تهران و پس از آن شیراز است . 
وی به علائم بیماری قلبی هم اشاره  کرد و گفت: خستگی، تنگی نفس در حین فعالیت، درد در قفسه سینه و تپش قلب از جمله علائم بیماری قلبی است. 

محمد علی بابایی بیگی افزود: اطلاع از وضع کلی شامل فشار خون، قند خون، کلسترول و چربی خون، انتخاب رژیم غذایی مناسب به همراه برنامه ورزشی منظم ، پرهیز از استرس های روحی ،کم کردن مقدار غذای مصرفی و 30 دقیقه پیاده روی روزانه می تواند از بروز سکته های قلبی و مغزی زودرس جلوگیری کند. 

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد : پیوند قلب برای دهنده و گیرنده قلب هزینه ای در پی ندارد، زیرا وزارت بهداشت 40 میلیون تومان برای این پیوند در نظر گرفته است ،که 20 میلیون  تومان آن به بیمارستان و مابقی آن به بخش پیوند قلب ، تیم جراحی و عوامل مرتبط با آن اختصاص می یابد. 

انتهای پیام/ن-ب
برچسب ها: قلب ، تپش ، زندگی ، ضربان ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار