6 زلزله مرگبار در تاریخ جهان

حوادث طبیعی مصیبت بزرگی برای انسان‌ها هستند که می‌توانند مرگ هزاران نفر را به دنبال داشته باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از بلایای طبیعی از زمین لرزه و سونامی گرفته تا طوفان و حتی بارش باران در سراسر جهان هزاران قربانی برجا می‌گذارند. در زمان بروز این حوادث بشر کاملا احساس درماندگی می‌کند چرا که تکنولوژی نمی‌تواند از وقوع آن‌ها جلوگیری کند.

سایت نیچر ورلد نیوز در مطلبی به یادآوری برخی از فاجعه‌بار‌ترین زمین‌لرزه‌ها در تاریخ جهان پرداخته‌ است:

1- شیلی، 1960: در این سال زمین لرزه‌ای به بزرگی 9.5 ریشتر جنوب شیلی را به لرزه درآورد. این زلزله یکی از شدیدترین زمین لرزه‌ها در تاریخ بوده‌ است که نزدیک به 1650 قربانی برجا گذاشت.این زمین لرزه به حدی مهیب بود که علاوه بر تخریب کامل، تاثیرات آن در فیلیپین و آمریکا هم مشاهده شد.

2- اندونزی، 2004: در بیست و ششم ماه دسامبر سال 2004 زمین لرزه مرگباری اندونزی را به لرزه درآورد که بر اثر آن نزدیک به 230 هزار انسان جان خود را از دست دادند. در پی این زمین لرزه سونامی در اقیانوس هند رخ داد. به گفته کارشناسان مدت زمان وقوع این زمین لرزه طولانی بوده و حدود هشت تا 10 دقیقه طول کشیده‌ است.

3- شاآنشی، 1556: در سال 1556 زلزله‌ای به بزرگی هشت ریشتر استان شاآنشی در چین را به لرزه درآورد. در این حادثه نزدیک به 830 هزار انسان کشته و بیشتر خانه‌ها بر اثر این زمین لرزه تخریب شدند.

4- اکوادور، 1906: در این سال زلزله‌ای سواحل اکوادور را به لرزه درآورد که بر اثر آن در آب‌های ساحلی کلمبیا سونامی رخ داد. این حادثه طبیعی حدود 1500 کشته برجا گذاشت.

5- کانتو، 1923: در ماه سپتامبر 1923 کانتو در ژاپن شاهد وقوع زمین لرزه مهیبی بود که چهار تا 10 دقیقه لرزش آن ادامه پیدا کرد. به دنبال این حادثه آتش سوزی رخ داد که به سوختن 381 هزار خانه منجر شد.

6- اردبیل، 893: 37 سال پس از وقوع زلزله در شهر دامغان، زمین لرزه مهیب دیگری اردبیل و اطراف آن را به لرزه درآورد که برخی آمار تلفات آن را نزدیک به 150 هزار تن تخمین زده‌اند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار